bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد، نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۰، با کنترل دولت در کانال ۳۰ هزار تومان خواهد ماند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ این روز‌ها نرخ ارز در بازار دائما در حال نوسان است و همین مسئله باعث سرگردانی بسیاری از فعالان حوزه ارز به ویژه دلالان این بخش شده است؛ برخی معتقدند که نرخ ارز در ماه‌های آینده صعودی می‌شود و برخی دیگر نظر کاملا متفاوتی دارند به گونه‌ای که مغتقدند نرخ ثابت و یا نزولی خواهد شد.

در این راستا «علی شریعتی» فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز به پیش‌بینی نرخ ارز در ماه‌های آینده پرداخت و پیرامون این مسئله اظهار کرد: مسائل مرتبط با نوسانات نرخ ارز موضوعی است که در حیطه اختیار اقتصاددانان ودیگر بزرگان علم اقتصاد قرار می‌گیرد، اما اکنون بر حسب تجربه و نیاز کاری، فعالان اقتصادی نیز ناگزیر به آن هستند که نسبت به نوسانات بازار ارز، اطلاعات و پیشبینی‌هایی را داشته باشند.

این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد از برخی از تحلیل‌های خوشبینانه و یا بدبینانه پیرامون بازار ارز گفت: درحال حاضر این پیش‌بینی‌ها واقع گرایانه نیست و علت این امر عامل‎های غیر اقتصادی است که در جایگاه خود تاثیرات ملموسی را بر بازار ارز داشته و دارد.

وی تاکید کرد: نرخ ارز در کشور ما یک مسئله سیاسی است و با آن به مانند یک مولفه اقتصادی برخورد نمی‌شود؛ مهمترین عامل تاثیر‌گذار پیرامون نرخ ارز، مسئله تعین و تکلیف برجام است که می‌تواند تاثیر عمده‌ای را در بازار ارز داشته باشد؛ علاوه بر آن، آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور هم در جایگاه خود اهمیت فراوانی در نوسانات بازار ارز دارد.

شریعتی در تشریح اهمیت آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های خارجی گفت: آزادسازی منابع ارزی شرایط خاص خود را دارد و فعالان بخش خصوصی و یا حتی بسیاری از اقتصاددانان برای تشریح این مسئله از کلید واژه‌های اصلی استفاده می‌کنند، در این راستا امکان دارد FATF هم در جایگاه خود نقش بسزایی در آزاد سازی منابع ایران داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران متذکر شد: علاوه بر مولفه‌های مذکور، شیوه یا افزایش فروش نفت و یا میزان رشد اقتصادی کشور هم در جایگاه‌خود از جمله مواردی هستند که سهم بسزایی در بازار ارز ایفا می‌کنند؛ اکنون ما با عوامل مثبت و منفی رو به رو هستیم که بر حسب اهمیت آن‌ها باید منتظر بود که برآیند این دو وضعیت چه شرایطی را در بازار ارز کشور رقم خواهد زد.

وی اظهار کرد: برخی از نشانه‌های سیاسی مانند واردات واکسن در جایگاه خود اخبار خوبی را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ این مسئله نشانده وضعیت مطلوبی است که در حوزه تبادل پول و معامله ایران با دنیا به وقوع پیوسته است و همین مسئله نوید بخش روز‌های خوبی برای ایران خواهد؛ درحال حاضر احساس می‌شود که دولت به دنبال آن است که مسائل و مشکلات خود را با دنیا حل کند.

توقف دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

شریعتی در ادامه پیرامون وضعیت نرخ ارز پیش‌بینی کرد: با توجه به نشان‌های مثبت موجود در فضای سیاسی و اقتصادی کشور، نرخ دلار تا پایان سال ۳۰ هزار تومانی خواهد ماند؛ به خاطر حجم پول و تورم موجود در اقتصاد کشور نمی‌توانیم ادعا کنیم دلار مجددا ۲۰ هزار تومان خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان یادآور شد: البته باید خاطر نشان کرد که دولت تمام تلاش خود را می‌کند که دلار را در کانال ۳۰ هزار تومان نگهدارد و در راستای این هدف سیاست کنترل را در پیش خواهد گرفت؛ با حل شدن بسیاری از مشکلات سیاسی امکان جایجایی کانال‌های قیمتی ارز وجود دارد، اما این که بخواهیم بگوییم دلار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد فقط یک پیش‌بینی غیر قابل قبولی است.


پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: