bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
زئیس کل بانک مرکزی گفت: رفع تعهد ارزی از واردت کنندگان مقوله بسیار مهمی است که شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که ارز برای واردات دریافت می‌کنند، باید کالا‌ها را وارد کشور کنند و صادر کنندگان هم ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه تجاری کشور برگردانند.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین مصاحبه خود پیرامون اولویت‌های این نهاد کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های بانک مرکزی کنترل تورم است که با کمک تیم اقتصادی دولت، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط تلاش خواهیم کرد که آرامش را در بازار‌های مختلف کشور داشته باشیم. در بحث بازار ارز، ثبات از اولویت‌هایی است که دنبال خواهد شد. ساز و کار‌های لازم اندیشیده شده تا آرامش خوبی را در روز‌ها و ماه‌های آینده بازار ارز کشور داشته باشیم.

وی افزود: یک از حوزه‌های مختلفی که بانک مرکزی دارد، نظارت بر سیستم بانکی، کنترل پایه پولی و اضافه برداشتی است که بانک‌ها ممکن است از بانک مرکزی داشته باشند که باید برای این‌ها برنامه ریزی می‌کنیم که با کمک همکارانمان در سیستم بانکی، پایه پولی از محل اضافه برداشت بانک‌ها افزایش پیدا نکند.

صالح‌آبادی ادامه داد: از طرفی باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که کسری بودجه دولت از محلی تامین شود که موجب افزبایش بی رویه پایه پولی نشود تا بتوانیم کنترل تورم را در بازار داشته باشیم.

رئیس کل جدید بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: هدایت منایع سیستم بانکی به بخش‌های تولیدی و مولد، دانش بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسط، حوزه مسکن و سایر حوزه‌هایی که در اقتصاد ملی نقش مولد دارند را جزء اولویت‌های کار قرار خواهیم داد که می‌تواند به آرامش در فضای اقتصادی کمک کند.

صالح آبادی افزود: سایر امور زیرساختی متعددی را در بانک مرکزی با کمک همکاران دنبال خواهیم کرد؛ به طوری که بانک مرکزی بتواند آرامش را در فضای اقتصادی کشور با کمک سایر دستگاه‌های ذی ربط ایجاد کند.

وی در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که توسعه صادرات غیر نفتی را از طریق سیاست‌های تشویقی تشدید کنیم. در شرایط حاضر که نیاز به صادرات غیر نفتی از هر زمان دیگری بیشتر است، حتما این مقوله جزو اولویت‌های بانک مرکزی خواهد بود و سیاست‌های مشوق صادرات غیر نفتی را دنبال خواهیم کرد. در بحث واردات هم اولویت ما با کالا‌های تولید داخل است و سیاست‌های ارزی در همین جهت ساماندهی خواهد شد.

صالح‌آبادی افزود: رفع تعهد ارزی از واردت کنندگان مقوله بسیار مهمی است که شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که ارز برای واردات دریافت می‌کنند، باید کالا‌ها را وارد کشور کنند و صادر کنندگان هم ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه تجاری کشور برگردانند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اضافه کرد: تعامل با کشور‌های دوست و همکار در حوزه مبادلات ارزی جزو موضوعات بسیار مهمی است که دنبال خواهد شد. باید بتوانیم ارز را وارد کشور کنیم؛ به این معنی که ارز باید در چرخه تجاری کشور قرار بگیرد و در جایی که نیاز است، برخی منابع آزادسازی شود و از طریق واردات این ارز وارد چرخه تجاری کشور شود.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: