bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد
معاون وزیر راه و شهرسازی «شفافیت اطلاعاتی» و «کاهش سوداگری» را دو مزیت مهم در اجرای سامانه املاک و اسکان برای بازار مسکن کشور دانست.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمود محمود زاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آثار مثبت سامانه ملی املاک و اسکان در بازار مسکن کشور گفت: درحال حاضر و در طی این سال‌ها بازار مسکن کشور شرایط مطلوبی نداشته که یکی از دلایل آن حضور پر رنگ سوداگران در این بازار بوده است. نقص و تأخیر در انتشار اطلاعات آماری در این حوزه منجر به عدم شفافیت در بازار و بعضاً بروز اشتباه در تحلیل شرایط بازار خواهد شد که با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان این نقیصه تا حدودی مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ثبت اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان می‌تواند شفافیت در حوزه مسکن ایجاد کند متذکر شد: با این اقدام اخذ تصمیمات و سیاست‌های صحیح در بخش مسکن و در نهایت تسهیل فرآیند خانه‌دار شدن تمامی اقشار جامعه مورد انتظار و قابل تحقق می‌باشد.

وی در تشریح دیگر آثار مثبت این سامانه گفت: با ثبت اطلاعات املاک در این سامانه، زمینه ایجاد سرشماری مسکن، تنظیم‌گری در بازار مسکن و امکان اجرای سیاست‌های مطلوب دولت از جمله مالیات یا پرداخت یارانه‌های هدفمند هم به راحتی فراهم خواهد شد.

محمود زاده در ادامه بروز رسانی بانک اطلاعاتی شهروندان و افزایش دقت در اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور را از دیگر آثار مثبت این سامانه بر شمرد و پیرامون این موضوع اظهار کرد: با تحقق چنین امری، نظام برنامه‌ریزی اقتصادی در بخش مسکن و در مجموعه اقتصاد کشور، تصویر روشن‌تری از وضعیت فعلی در بازار را به دست می‌آورد و همین مسئله سبب تسهیل در اتخاذ سیاست‌های بهینه اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اجرای سیاست‌های بهینه در توزیع و تخصیص بودجه از جمله نتایج مثبتی است که سامانه املاک و اسکان می‌تواند درسطح کلان و در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت برای عموم مردم به ارمغان آورد و این مسئله می‌تواند در کاهش مشکلات بخش مسکن تا حد زیادی موثر باشد.

کنترل سوداگران در بازار مسکن

محمود زاده در ادامه به آثار مثبت این سامانه ملی برای کنترل سوادگری در بازار اشاره و پیرامون این مسئله اظهار کرد: سوداگری در بازار مسکن یکی از مشکلات موجود در این بخش است و این چالش در ابعاد مختلفی آثار خود را در بازار مسکن نشان خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یکی از ابعاد بازار مسکن معاملات متعدد یک واحد مسکونی است؛ با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، امکان فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند نفر، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی متذکر شد: کنترل سوداگری در بازار مسکن و کاهش انباشت واحد‌های مسکونی بدون سکنه از دیگر آثار مثبت این سامانه است که می‌تواند در کاهش قیمت مسکن موثر بوده و دسترسی به مسکن را برای خانوار‌ها تسهیل نماید.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی در پایان، سامانه املاک و اسکان را ابزاری راهبردی برای دستیابی به اطلاعات مرتبط با بازار مسکن دانست و گفت: تحلیل‌های آماری بدست آمده از پردازش و رصد اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان نهایتاً در اختیار عموم مردم قرار گرفته و علاوه بر کمک به پژوهشگران این حوزه، می‌تواند برای دیگر فعالان این بخش و عموم مردم مفید و موثر باشد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: