bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
طرفداران مبارزه با فقر و عدالت مالیاتی می‌گویند بخش عمده‌ای از درآمد جدید به کشورهای ثروتمندتر تعلق می‌گیرد و سهم کمتر نصیب کشورهای در حال توسعه که بیشتر وابسته به مالیات شرکت هستند‌، می‌شود.

گروه بین الملل بازارنیوز: بسیاری از کشورهای جهان برای اطمینان از پرداخت مالیات بیشتر شرکتهای بزرگ، قراردادی نوآورانه امضا کرده‌اند. حدود 136 کشور موافقت کردند که نرخ مالیات شرکت‌ها را حداقل 15 درصد اعمال و همچنین سیستم عادلانه‌تری از مالیات بر سود را اعمال کنند.

این موضوع در پی، نگرانی گسترده‌ از اقدامات شرکت‌های چندملیتی است که سود خود را به سمت بهشت‌های مالیاتی تغییر می‌دهند تا صورت حساب‌های خود را کاهش دهند.

ریشی ساناک وزیر خزانه داری بریتانیا، گفت: « این توافق سیستم مالیاتی جهانی را به عصر مدرن ارتقا می‌دهد، اما منتقدان می‌گویند که نرخ 15 درصد هنوز بسیار پایین است. ما در حال حاضر راه روشنی برای یک سیستم مالیاتی عادلانه‌تر داریم، جایی که بازیگران بزرگ جهانی در هر جایی که تجارت کنند سهم عادلانه خود را پرداخت خواهند کرد.»

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن یکی از عوامل محرک این توافق بوده است زیرا دولت‌ها به دنبال افزایش درآمد پس از همه گیری کووید -19 هستند.


جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این توافق نشان‌دهنده یک موفقیت برای دیپلماسی اقتصادی است.

این توافق تلاشی است برای پرداختن به راه‌هایی که جهانی و دیجیتالی شدن اقتصاد جهان را تغییر داده است. یعنی به کشورها اجازه می‌دهد بخشی از درآمد شرکت‌هایی که فعالیت‌های آنها مانند خرده فروشی آنلاین یا تبلیغات اینترنتی شامل حضور فیزیکی نمی‌شود، را در قالب مالیات بگیرند.

ایرلند روز پنجشنبه اعلام کرد که به این توافق می‌پیوندد و سیاست مالیات اندک را کنار می‌گذارد چون باعث شده شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس بوک عملیات اروپایی خود را در آنجا مستقر کنند.

اگرچه توافق ایرلند گامی رو به جلو برای این توافق بود، اما کشورهای در حال توسعه مانند نیجریه، کنیا، پاکستان و سریلانکا اعتراض خود را اعلام کردند.

طرفداران مبارزه با فقر و عدالت مالیاتی می‌گویند بخش عمده‌ای از درآمد جدید به کشورهای ثروتمندتر تعلق می‌گیرد و سهم کمتر نصیب کشورهای در حال توسعه که بیشتر وابسته به مالیات شرکت هستند‌، می‌شود.

گروه کشورهای در حال توسعه G24 گفتند که بدون سهم بیشتری از درآمد حاصل از توزیع مجدد سود، این موضوع غیر بهینه و حتی در کوتاه مدت پایدار نخواهد بود.

آکسفام اعلام کرد که این نرخ هنوز پایین است و برای پایان دادن به رقابت مالیاتی مضر، کم یا هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

منبع: لندن اکونومیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: