bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی انجمن صنایع لبنی کاهش قیمت ۱۰ درصدی محصولات لبنی را ما حصل توافق وزارت جهاد کشاورزی با انجمن‌های تولیدی محصولات لبنی و واحد‌های فروش این دست از محصولات اعلام کرد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیرا «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به استان مرکزی، خبر از کاهش ۱۰ درصدی سه محصول شیر، پنیر و ماست خبر داد که همین مسئله یک خبر خوش برای اقشار پایین جامعه محسوب می‌شود.

در این راستا «محمد رضا بنی طبا» سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگو با بازارنیوز به تشریح زوایای دیگر این کاهش قیمت پرداخت و پیرامون این مسئله اظهار کرد: این کاهش قیمت ناشی از کاهش هزینه‌های تولید نبوده و این مسئله نتیجه جلسه‌ای بوده است که بامقامات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است و در آن فعالان بخش خصوصی با توجه به وضعیت تورم کشور اقدام به چشم پوشی از ۵ درصد از سود متعارف خود کرده اند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در تشریح این جلسه گفت: وعده دولت و وزارت جهادکشاورزی همواره مبتنی بر جلوگیری از افزایش هزینه تولید است؛ با استقرار دولت جدید، مقامات وزارت جهاد کشاورزی طی جلسه‌ای با اعضای انجمن صنایع لبنی و دیگر بخش‌های مرتبط با حوزه لبنیات، به دنبال راه حلی برای مقابله حل مشکل کالا‌های لبنی بوده اند.

وی تصریح کرد: اکنون اقتصاد کشور با معظلی به نام کاهش قدرت خرید مردم رو به رو است و  این مسئله آثار منفی را بر روی دهک‌های پایین جامعه گذاشته است؛ اکنون صنایع لبنی و بخش فروشگاهی می‌تواند از ۵ درصد از سود مشروع خود چشم پوشی کنند و در این موضوع منجر به کاهش ۱۰ درصدی قیمت در ۳ محصول شیر پاستوریزه ۹۰۰ گرمی نایلونی، ماست ۵/۲ کیلویی ساده و پنیر ساده ۴۰۰ گرمی لیوانی می‌شود.

بنی طبا متذکر شد: در ابتدا قرار بود این تخفیف ۱۵ درصد باشد، اما به دلیل  عدم دریافت نهاده دامی با قیمت مصوب، دامدارن از این طرح خود را کنار کشیده و با هماهنگی صنایع تولیدی و بخش فروشگاهی تنها ۱۰ درصد قیمت از این ۳ قلم محصول لبنی کاهش پیدا کرد؛ در حقیقت این موضوع ناشی از کاهش هزینه‌های تولید نبوده و در راستای حمایت از دهک‌های پایین این اقدام انجام شده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه متعهد شده است، از افزایش قیمت شیر خام طی ۶ ماه آینده جلوگیری کند چرا که این کالا ماده اصلی تولید محصولات لبنی است در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های تولید شامل هزینه شیر خام می‌شود.

وی افزود: در این جلسه وزارت جهاد کشاورزی هم متعهد شده است برای ادامه دار شدن این طرح، از افزایش قیمت شیرخام از  جلوگیری کند، فعلان اقتصادی حاضر در حوزه لبنیات و اعضای وزارت جهاد کشاورزی می‌دانند که این اقدام یک راهبرد کوتاه مدت و مقطعی است چرا که در شرایطی که اقتصاد کشور با تورم ۴۰ درصد رو به رو است ثبات قیمت از این طریق کمی غیر ممکن است.

هیچ قیمت‌گذاری دستوری در کار نبوده است

بنی طبی در پاسخ به این سوال که آیا این راه حل مغایرتی با وعهده وزیر جهلد کشاورزی مبنی بر مخالف با قیمت‌گذاری دستوری دارد یا خیر گفت: این موضوع هیچ مغایرتی با اظهار نظرات وزیر جهاد کشاورزی پیرامون قیمت‌گذاری دستوری ندارد؛ آنچه که تا کنون از مصاحبه‌های وزیر جهاد کشاورزی تا کنون دیده و شنیده شده است با نظرات اقتصاددانان و کارشناسان حوزه کشاورزی مطابقت کامل دارد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در بازار از سوی وزارت جهادکشاورزی به هیچ وجه درست نبوده و آنچه که الان اتفاق افتاده قیمت گذاری دستوری نیست و این مسئله توافقی بین صنایع لبنی و وزارت جهاد کشاورزی است. در این بین کاهش سود از سوی انجمن صنایع لبنی در حمایت از مصرف‌کنندگان و تعهد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ثبات قیمت شیرخام از مهمترین نتایج این جلسه بوده است.

وی متذکر شد: همانگونه که ذکر شد، همه افراد دخیل در این موضوع می‌دانند که این موضوع مقطعی و کوتاه مدت است. اگر هزینه‌های تولید کنترل نشود چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات لبنی نیست؛ همه اقدامات انجام شده مبتی بر تعهد معاونت دامی وزرارت جهاد در خصوص کنترل قیمت شیر خام است.


شروع عرضه محصولات لبنی ارزان از هفته جاری

بنی طبا در ادامه پیرامون شروع روند کاهش قیمت این سه محصول لبنی گفت: از ابتدای هفته جاری، این کاهش قیمت در راستای ثبت قیمت‌گذاری‌های این سه محصول لبنی در کارخانه‌های بزرگ شروع شده و طی سه یا چهار روزه آینده این امر به صورت کامل اجرا خواهد شد. چرا که محصولی مانند پنیر نیازمند چند روز قرنطینه است و پس از گذشت این فرایند این محصولات ارزان روانه بازار می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی پیرامون مخدوش کردن قیمت توسط برخی از واحد‌های فروش محصولات لبنی گفت: هیج واحد فروشی نمی‌تواند قیمت‌های جدید را مخدوش کند، اما باید این نکته را باید خاطر نشان کرد که محصولاتی که از هفته گذشته خریداری شده را نمی‌توان به قیمت جدید به فروش رساند و فروشنده می‌تواند آن محصولات را به نرخ خودش به فروش برسانند.

وی در پایان متذکر شد: بعضی از خبرگزاری‌ها برداشت بدی را نسبت به وضعیت بازار لبنیات دارند و در این راستا قیمت محصولات لبنی در آبان سال ۹۹ را با مهر سال ۱۴۰۰ مقایسه کرده و این درحالی است که افزایش قیمت محصولات لبنی در مرداد انجام شده، اما برخی از خبرنگاران هیچ توجهی به این مسئله نداشته‌اند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: