bazarnews

کد خبر: ۹۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
گرگان- کمربندی گرگان که از مصوبات دولت دهم بود با گذشت ۱۲ سال هنوز در چرخه بی پولی دولت، دست به دست می شود و به بهانه محدودیت اعتباری نیمه کاره باقی مانده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: کلنگ کمربندی گرگان سال ۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت، درحالی به زمین زده شد که پس از گذشت ۱۲ سال در پیچ و خم اعتبارات و وعده های تکراری مسئولان خاک می خورد. پروژه کمربندی گرگان، از طرح های مصوب ملی و جز پروژه های ماندگار است که از اولویت های اول در پروژه های عمرانی دولت دهم بوده است که حتی در دولت سیزدهم هم به نتیجه نرسیده است.

این پروژه که در ابتدای اجرا در سه قطعه و به طول ۵۸ کیلومتر تعریف شده بود به دلیل طول زیاد مسیر وعبور پروژه از اراضی کشاورزی و مدت زمان طولانی اجرای پروژه در قالب دو قطعه به طول ۲۶ کیلومتر، شکل اجرایی به خود گرفت که آن هم هنوز به بهره برداری نرسیده است.

بیش از ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است
به گفته برخی مسئولان، احداث کمربندی گرگان پیش از پروژه کمربندی علی‌آبادکتول آغاز شده بود؛ درحالیکه کمربندی علی‌آبادکتول  چند سالی است به بهره‌برداری رسیده اما هنوز سرنوشت این پروژه در گرگان نامعلوم مانده و از سوی مسئولان اظهار نظری مبنی بر تعیین تکلیف آن، نمی شود و تنها به گفتن نیاز پروژه به تخصیص اعتبار چند صد میلیارد ریالی و محدودیت منابع مالی دولت، بسنده شده است.

موضوعی که  مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان هم به آن اشاره می کند و می گوید: برای بهره برداری از قطعه اول کمربندی گرگان بالغ بر ۴۰۰میلیارد ریال و بهره برداری از بخش دوم آن چند صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

برای بهره برداری از قطعه اول کمربندی گرگان بالغ بر ۴۰۰میلیارد ریال و بهره برداری از بخش دوم آن چند صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است

علی اصغر رفیعی نژاد ضمن اشاره به محدودیت های اعتباری دولت، می افزاید: برای اتمام پروژه کمربندی گرگان دست کم دوهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است همچنین باید گفت این رقم برآورد شده، برای پروژه کمربندی گرگان مربوط به امسال است و برای سالهای آینده رقم آن با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح، بیشتر می شود. اعتباری که در حال حاضر به این پروژه تخصیص داده شده به ۱۰۰ میلیارد ریال هم نمی رسد با این مبلغ اعتبار فقط می توان بخش ایمنی جاده را افزایش داد.

تملک زمین برای این طرح
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان با تاکید بر لزوم تملک زمین برای اجرای پروژه کمربندی گرگان، ادامه می دهد: برای انجام این طرح عمرانی باید زمین ۱۵۸ مالک خریداری شود؛ اگر یکی ازاین مالکان به حقوقشان نرسند با مشکل حقوقی مواجه می شویم.

رفیعی نژاد ضمن یادآوری این نکته که کمربندی گرگان به دو قطعه تقسیم بندی شده، اضافه می کند: قطعه اول این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر است که تاکنون حدود ۹۰ درصد آن ساخته شده و تعدادی روستاهای مجاور از آن استفاده می کنند؛ این قطعه شامل یک ورودی خروجی است که ورودی آن جاده گرگان به فاضل آباد و خروجی آن محور گرگان به آق قلا است.

وی با بیان اینکه در قطعه اول پروژه کمربندی گرگان باید تملک پنج قطعه زمین انجام شود، می افزاید: اواخر سال گذشته به کمک نمایندگان گرگان، اعتباری برای این طرح عمرانی تخصیص یافت که یک چهارم از زمین های مورد نیاز، تملک شد و تابلو و علایم آن را تامین کردیم تا بخشی از کمربندی برای شهروندان قابل استفاده باشد.

اعتبارات مورد نیاز است
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان با بیان این نکته که قسمت دوم این پروژه حدود ۱۱ کیلومتر است، می افزاید: متاسفانه این موضوع تملک برای آزادسازی زمین، اعتبار مورد نیاز پروژه را به قدری بالا برده که، اجرای آن ظرف سال های اخیر را غیرممکن کرده است.

در قطعه اول پروژه کمربندی گرگان باید تملک پنج قطعه زمین انجام شود

رفیعی نژاد ضمن یادآوری اینکه بخشی از اعتبار تخصیص یافته برای کمربندی گرگان از محل ماده ۶۲ تامین اعتبار شده، ادامه می دهد: برای ادامه پروژه دنبال سرمایه گذار رفتیم، اما متاسفانه تا امروز نتیجه ای نداشت؛ با پیمانکاران استان و اتاق بازرگانی صحبت کردیم اگر سرمایه گذار ورود کند دولت با تضمین، سود بیشتر به آنها می دهد اما بااینحال باز هم پروژه بلاتکلیف رها شده است.

هرچند آبان ماه سال گذشته «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نشست با وزیرراه پیرامون موضوع کمربندی گرگان، در گفتگو با خبرنگار بازار وعده داده بود که قطعه اول کمربندی گرگان تا پایان سال، به بهره برداری برسد، بااین حال این پروژه هنوز ناتمام مانده و به گفته مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان بلاتکیف رها شده است.

مسئولیت ساخت کمربندی با مجلس و نمایندگان نیست
نماینده دیگر مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم از گفتگو با وزیر راه و ترابری برای حل مشکل مالی کمربندی گرگان خبر می دهد و می گوید: مساله مهم در این موضوع تملک اراضی است که آن هم هزینه سنگینی دارد اگر این موضوع در گذشته که قیمت این اراضی بسیار کمتربود، انجام می شد اکنون با چنین مشکلی مواجه نبودیم.

غلامرضا منتظری با بیان این نکته که مالکان در ازای فروش زمین پول نقد می خواهند و اوراق نمی پذیرند، افزود: از آنجا که شهرداری یا مجموعه استان اعتبار مورد نیاز در این بخش را ندارد، موضوع کمربندی گرگان بسیار طولانی شده است. مسئولیت ساخت کمربندی با مجلس و نمایندگان نیست ما فقط پیگیری برای جذب اعتبار را انجام می دهیم.

بخش اول کمربندی ایمن نیست
مردادماه سال گذشته هم «محمد حمیدی» فرماندار گرگان در گفتگو با رسانه های استان اولویت اصلی برای اتمام پروژه کمربندی گرگان را تملک زمین اعلام کرده و گفته «باید با یک آینده نگری این پروژه ادامه یابد» اما باز هم آنچه پس از گذشته یکسال مشاهده می شود خلف وعده و اظهار نظر ناامیدانه است.

مالکان در ازای فروش زمین پول نقد می خواهند و اوراق نمی پذیرند

فرماندار گرگان در پاسخ به این سوال که کمربندی گرگان چه زمانی به بهره برداری می رسد اینگونه توضیح می دهد: برای تملک زمین های کمربندی گرگان باید از اعتبار ملی هزینه شود که با توجه به کمبود اعتبارات دولت و بودجه ای که ظرف دوسال اخیر در بخش کرونا هزینه شد، این امکان برای دولت وجود ندارد.

محمد حمیدی با بیان این نکته که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۵ یا ۱۰ میلیارد ریال نیست، می افزاید: برای تملک قسمت غربی کمربندی دست کم۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بخش شرقی کمربندی گرگان که به طول ۱۵ کیلومتر بود، تاحدودی آماده بهره برداری است هرچند که ۹۰ درصد کار انجام شده اما عملا از آن نمی توان بهره برداری کرد چون علائم ایمنی، دوربرگردان ایمن و زیرگذرهای آن ساخته نشده؛ به همین دلیل تحویل اداره کل راهداری نشد.

وی با بیان اینکه به محض بهره برداری از کمربندی سمت شرق شهرستان گرگان، عمده ترافیک این قسمت برطرف خواهد شد، ابراز کرد:  قسمت غربی کمربندی که حدود ۱۱ کیلومتر است  نیاز به خرید اراضی است که به واسطه محدودیت منابع مالی و روند افزایشی قیمت زمین ها، تاکنون ممکن نشده است.

پیشنهاد به مالکان زمین ها
فرماندار گرگان با بیان این نکته که دولت در ازای خرید زمین به مالکان اوراق پیشنهاد داده، می افزاید: متاسفانه مالکان برای فروش ملک تنها پول نقد می خواهند که با توجه به هزینه سنگین آن در حال حاضر برای دولت میسر نیست لیکن پیش از این کار کارشناسی اراضی کمربندی به طول ۲کیلومتر انجام شد و مالکین مشخص شدند؛ یک برآورد اولیه هم شد منتها چون قیمت زمین تغییر کرد، الان نیاز به کارشناسی مجدد است.

به محض بهره برداری از کمربندی سمت شرق شهرستان گرگان، عمده ترافیک این قسمت برطرف خواهد شد

آنچه مسلم است اینکه برآیند اظهار نظر مسئولان استانی و شهرستانی این است که به دلیل فقدان منابع مالی پروژه ای که بیش از یک دهه پیش کلنگ آن به زمین خورده، بلاتکلیف رها می شود این موضوع درحالی است که رئیس پلیس راهور گلستان در گفتگو با رسانه های استان از افزایش آمار تصادفات و تلفات حاصل از آن در مسیری که به دلیل عدم بهره برداری از این پروژه، به عنوان کمربندی گرگان استفاده می شود، اظهار نگرانی کرده است.

انتظار می رود که مسئولان برای جذب اعتبار برای اتمام قسمت اول پروژه کمربندی و اجرای بخش دوم این پروژه اقدام کنند تا به بخشی از شعاری که در گفتگوهای خبری به عنوان خدمتگذار مردم از آن یاد می کنند، عمل کرده باشند.

بازار/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: