bazarnews

کد خبر: ۹۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
محمدرضا نجفی منش گفت: مطالبات قطعه سازان از صنعت خودرو به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۱۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به معوقات قبلی است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات قطعه سازان از صنعت خودرو به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تقریبا ۲۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات مربوط به فروش اوراق، خرید دین و ... است و ۱۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به معوقات قبلی است.

محمدرضا نجفی منش با تاکید بر اینکه صنعت قطعه سازی ایران به دلیل مطالباتی که از خودروسازان دارند با کمبود سرمایه مواجه هستند به همین دلیل نمی‌توانند در زمینه افزایش تولید یا طرح‌های توسعه‌ای اقدام کنند، تصریح کرد: وقتی خودروسازان دولتی به ازای تولید هر خودرو به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان زیان می‌دهند نمی‌توانند به صورت نقدی خرید‌های خود از قطعه سازان را تسویه کنند و به صورت چکی و بلندمدت تسویه می‌کنند.

وی افزود: از طرف دیگر قطعه سازان برای تامین این هزینه‌ها مجبورند به سراغ سیستم بانکی بروند و استقراض با سود کلان بانکی باعث افزایش هزینه سربار تولید و در نهایت بالا رفته قیمت تمام شده می‌شود که از یک سو به زیان انباشته خودروسازان دامن می‌زند و از سوی دیگر هزینه سربار به مصرف کننده هم منتقل می‌شود و به همین دلیل می‌شود که هم تولید کننده و هم مصرف کننده از این وضعیت ناراضی هستند.

این مقام مسئول درباره راهکار‌های عبور از مشکلات کنونی صنعت قطعه سازی اظهار کرد: در شرایط کنونی دو راهکار برای عبور از مشکلات کنونی صنعت خودرو وجود دارد؛ دولت باید، نخست از مدیریت خودروسازان دست بردارد و اجازه دهد که سهامداران دو خودروساز دولتی مدیریت را خودشان انتخاب کنند و حتی دولت برای حمایت از این مساله می‌تواند باقی مانده سهامش در این دو خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند.

نجفی منش تاکید کرد: دومین راهکار این است که از قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو دست بردارد و اجازه دهد مانند همه جای دنیا قیمت خودرو با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی با تاکید بر دیگر عواملی که قیمت خودرو را افزایش داده است، اظهار کرد: به تازگی قیمت تراشه‌ها در دینا افزایش پیدا کرده است، زیرا با کمبود عرضه این محصول روبرو هستیم و همین عاملی برای گرانی خودرو در جهان شده و حتی روی خودرو‌های دست دوم هم تاثیر گذاشته و قیمت آن‌ها هم بالا رفته است. از طرف دیگر کاهش عرضه این محصول روی تولید شرکت‌های هم تاثیر منفی گذاشته و تورم بازار خودرو را تشدید کرده است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه تا زمانی که وضعیت صنعت خودروی ایران این است نمی‌توانیم چشم انداز مثبتی برای آن ترسیم کنیم، اظهار کرد: در یک سال گذشته میزان افزایش تولید قطعات خودرو حدود ۴ درصد بوده، این در حالی است که ظرفیت بالایی برای افزایش تیراژ تولید وجود دارد و بالا استفاده مانده است.

این مقام مسئول افزود: مانع اصلی افزایش تولید خودرو و قطعات این است که وقتی خودروسازان برای تولید خودرو زیان می‌دهند از نظر منطقی به صلاح آن‌ها نیست که تولید افزایش پیدا کند و همین مساله روی تولیدکنندگان قطعات خودرو هم تاثیر گذاشته و شرکت‌های قطعه سازی هم به اندازه نیاز خودروسازان تولید می‌کنند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره اینکه آیا عرضه خودرو در بورس کالا هم می‌تواند در وضعیت بازار تاثیر مثبتی بگذارد، اظهار کرد: به طور قطع تنها راهکار متعادل سازی عرضه و تقاضا این است که قیمت گذاری خودرو با مکانیسم بازار تعیین شود و قیمت خودرو هم بر مبنای قیمت تمام شده و رقابتی تعیین شود تا از این طریق از زیان خودروسازان جلوگیری شود.

در هفته پیش قرار بود جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس برگزار شود و بر منبای آن مکانیسم آزادسازی واردات خودرو با وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزیابی شود، اما از آنجایی که وزیر صنعت در این جلسه شرکت نکرده بررسی آن به هفته جاری افتاده است.

هر چند وزیر صنعت پیش‌تر اعلام کرده که در کشور آمادگی برای واردات خودرو حتی بدون تعهدات ارزی هم وجود ندارد، این مساله ناشی از پیش بینی تشدید شدن فشار بر خودروسازان داخلی است، زیرا قیمت خودر‌های داخلی در ایران بالا رفته و اگر واردات خودرو آزاد شود ممکن است بسیاری از مشتریان دیگر به سراغ خودرو‌های ایرانی نروند.

/موج
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: