bazarnews

کد خبر: ۹۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ با ۴۹% درصد نسبت به سال قبل و معادل ۵۴۷ میلیون دلار بوده است که پیش بینی می‌شود در پایان سالجاری به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.

علی سعدوندی، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد بهترین خبر سال‌های اخیر در زمینه سیاست گذاری کشور خواهد بود. بر اساس آمار طی ۳ سال گذشته یعنی از سال ۹۷ که ارز ۴۲۰۰ اعلام شد و حتی در ابتدای کار به تک نرخی شدن ارز هم پا فشاری می‌شد؛ تا به امروز ۳۲ میلیارد دلار به این ارز تخصیص داده شده. معمولا این سیاست‌های ضد توسعه‌ای و ضد اقتصادی تحت لوای حمایت از اقشار محروم جامعه اتفاق خواهد افتاد و اینگونه توجیه می‌شود در صورتی که در عمل قیمت بسیاری از کالا‌های مورد نیاز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر درصدد حل بحران و مشکل‌های اقتصادی باشیم به نتیجه خواهیم رسید. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود بخشی از معیشت خانوار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت به طور مشخص قیمت پروتئین بالا خواهد رفت، زیرا بخش عمده این ارز به ذرت و کنجاله اختصاص پیدا کرده است. هرچند که در سال‌های گذشته به عنوان مثال قیمت گوشت و مرغ صعودی بوده و این ارز تاثیری در بازار نداشته است.

سعدوندی با بیان اینکه تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومان تنها به میزان ۱۰ درصد است، گفت: بهترین راه حمایتی برای اقشار محروم جامعه همان راهی است که از ابتدا از طرف ایران ابداع شد و حتی کشور‌های دیگر هم در اقتصاد خود از این روش استفاده کردند. پرداخت یارانه نقدی مستقیم یکسان، که بهترین روش در اقتصاد است. یک بار این روش در کشور اجرایی شد و از نظر پرداخت هم به مشکلی برنخوردیم درصورتی که این طرح در کشور‌های دیگر به این خوبی اجرایی نشد. در زمانی که یارانه نقدی اجرایی شد، کل جامعه تحت پوشش نظام بانکی قرار گرفتند و این نکته بسیار مثبتی بود. زیر ساخت بسیار خوبی در این زمینه آماده شده است.

برچسب ها: صادرات ، ایران ، عمان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: