bazarnews

کد خبر: ۹۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
بازرگان گفت: با توجه به تغییر کاربری، بهره برداری نامناسب از منابع و تخلیه آب سفره‌های زیرزمینی، وضعیت منابع آب و خاک در کشور مناسب نیست.

کامبیز بازرگان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب و مزرعه با اشاره به اینکه وضعیت منابع آب و خاک کشور مناسب نیست، اظهار کرد: در توسعه نیشکر خوزستان اشتباه کردیم، در خوزستان بر چه مبنایی توسعه نیشکر را اجرا کردیم.

او افزود: با توجه به خشکسالی فعلی ممنوعیت کشت برنج در خوزستان به کشاورزان بخشنامه دادیم که برنج کشت نکنند، در حالی که به آن‌ها برنامه ندادیم.

بازرگان تغییر کاربری، بهره برداری نامناسب از منابع و تخلیه آب سفره‌های زیرزمینی را از مهم ترین چالش‌ها دانست و گفت: در شرایط فعلی ما با هم تصمیم نمی‌گیریم، بلکه بدون مشورت و همفکری یکدیگر تصمیم می‌گیریم که با این وجود با دستور کار پیش نمی‌رود و مدیریت منابع آب و خاک نیازمند روش دیگری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرسایش در دیم زار‌ها بالاست، گفت: کشاورزان اراضی خرد در جهت شیب شخم می‌زنند و به عبارت دیگر کشاورزان برای اثبات حاکمیت خود، نه برای تولید گندم و جو زمین‌ها را شخم می‌زنند.

او در پایان گفت: برای افزایش بهره وری منابع پایه باید نگاه متفاوت به منابع آب و خاک داشت.

برچسب ها: خاک ، آب و خاک ، کشاورزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: