bazarnews

کد خبر: ۹۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو سابق شورای عالی مسکن، توجه ویژه به سامانه املاک و اسکان را از اولویت‌های نخست وزارت راه راه و شهرسازی دانست و پیرامون این مسئله خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی، مدیریت و کنترل بازار است و نه ساخت و ساز مسکن.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سید ابراهیم رئیسی،  در خلل کارزار انتخاباتی خود وعده ثبات بازار مسکن و تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به مردم  داد؛ در حال حاضر و پس از گذشت ۵۰ روز از انتخاب «رستم قاسمی» به عنوان وزیر راه و شهرسازی، وی اقدامات و اظهار نظرات مثبتی را پیرامون وعده‌  احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال را داشته و در گفتگو‌های متعدد با اصحاب رسانه زوایای مختلفی از وعده رئیس جمهور منتخب را تشریح کرده است.

علیرغم تمامی نکات مذکور تا کنون وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم نسبت به وضعیت سامانه املاک و اسکان بی اعتنا بوده و تمامی مصاحبه‌های انجام شده پیرامون این مسئله فقط از سوی «محمود محمود زاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی مطرح شده است.

این درحالی است که توجه به ابعاد نرم افزاری و ایجاد شفافیت در آمار‌های موجود در بازار مسکن به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به رویکرد‌های سخت افزاری در معقوله احداث و در کل ثبات بازار مسکن دارد.

در این راستا، «افشین پروین‌پور» عضو سابق شورای عالی مسکن و کارشناس این حوزه در گفتگو با بازارنیوز به مسئله بی اعتنایی وزیر راه و شهرسازی به سامانه املاک و اسکان اشاره و پیرامون این موضوع اظهار کرد: در مرحله نخست باید خاطر نشان کرد که وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی و سیاست‌گذاران حاضر در این وزارتخانه، مدیریت و کنترل بازار مسکن است و نه ساخت و ساز خانه؛ ساخت و ساز مسکن فقط یکی از جنبه‌های وظیفه وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

عضو سابق شورای عالی مسکن ادامه داد: در حال حاضر و در کنار تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی باید از طریق سامانه‌هایی نظیر سامانه املاک و اسکان تنظیم گری و در نتیجه تعادل در عرضه و تقاضای مسکن را برعهده بگیرد و این هدف مهم فقط با استفاده از تولید مسکن میسر نمی‌شود.

وی تشریح کرد: درحال حاضر میزان تعداد مسکن در مقابل تعداد خانوار‌ها بسیار زیاد است چرا که این خانه‌ها به صورت نا عادلانه‌ای توزیع شده است؛ هم اینکه به دلیل تغیر ماهیت مسکن به یک کالای سرمایه‌ای، تاکنونشاهد نوسانات قیمتی متعددی در بازار خود بوده است.

پروین‌پور متذکر شد: درحال حاضر اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی باید حمایت از سامانه املاک و اسکان باشد و در این راستا سیاست‌گذار حاضر در این وزارتخانه باید تمام تلاش خود را بر این مسئله متمرکز کنند؛  پس تحقق این اولویت وزارت راه و شهرسازی  می‌تواند به برسی کامل تقاضا‌هایی مصرفی و سرمایه‌ای موجود در بازار مسکن بپردازند.

این کارشناس مسکن با بیان این که کارکرد سامانه املاک و اسکان می‌تواند تا حدی باعث تعدیل قیمت مسکن در بازار شود گفت: با اجرا این سامانه و به دنبال آن ایجاد شفافیت در بازار مسکن، حباب قیمت‌ها ترکیده و میزان اجاره‌بها خانه‌ها تعدیل و روند کاهشی پیدا خواهد کرد؛ به هر حال سامانه املاک و اسکان ابزار نرم افزاری است که وزارت راه و شهرسازی ناگزیر است از آن استفاده کند.

وی در ادامه تاکید کرد: به اعتقاد من، اجرا و توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به سامانه املاک و اسکان باید در دستور کار اصلی این وزارتخانه‌  قرار بگیرد؛ نکته‌حائز اهمیت این است که اولویت اصلی و فرعی برای سیاست‌گذاران وزارت راه و شهرسازی تغییر پیدا کرده است.

عضو سابق شورای عالی مسکن تصریح کرد: تنظیم بازار مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان در نهایت به شناخت میزان عرضه و تقاضا و تعیین و تکلیف مالکیت افراد نسبت به املاک ختم می‌شود؛ پس از تحقق این اهداف، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند درحوزه ت..

تحقق وعده ساخت مسکن، منوط بر اراده قوی دولت

پروین پور در ادامه به وعده احداث یک میلیون مسکن در سال توسط وزارت راه و شهرسازی اشاره و پیرامون این مسئله اظهار کرد: تحقق این وعده بستگی به اراده دولت دارد؛ زمانی که اراده قوی برای تحقق این هدف در تمامی دستگاه‌های دولتی وجود داشته باشد به طور قطع احداث این تعداد واحد مسکونی هم قابل اجرا خواهد گفت و به جرئت می‌توان گفت که با اراده محکم دولت، امکان ساخت بیش از یک میلیون مسکن در سال هم امکان پذیر خواهد بود.

این کارشناس حوزه درپایان تشریح کرد: این اراده می‌تواند خود را به شکل اعمال حاکمیت دولت بر بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی برای تخصیص زمین‌های خود برای تکمیل این‌پروژه، نشان دهد؛ اگر این اراده در تمامی سطوح دولت جاری شود، یقینا احداث این حجم از احداث مسکن امکان پذیر خواهد بود.

 

گفتنی است که رستم قاسمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیران شرکت راه آهن، از راه‌اندازی سامانه ثمن برای ثبت نام متقاضیان جهش تولید از چهارشنبه هفته جاری(28 مهر) خبر داد. اما تا کنون هیچ صحبتی در نورد سامانه‌املاک و اسکان نداشته است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: