bazarnews

کد خبر: ۹۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان در خصوص دغدغه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها و بررسی مسائل موجود گفت: در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان که با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان برگزار شد، شرایط بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد فرامرزی در این خصوص اظهار کرد: شورای مدیریت آموزش عالی استان‌ها از حدود یک سال قبل با تأیید وزارت علوم و پیرو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان‌ها تشکیل شد و دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین، دبیرخانه این شورا را بر عهده گرفت و موضوعات کلان آموزش عالی در جلسات این شورا بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بحث این روز‌ها که دغدغه‌ای برای روسای دانشگاه‌ها است، آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها است که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، افزود: رؤسای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، هنر، علمی کاربردی، نماینده دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پیام نور و اصفهان نظرات و دیدگاه‌های خود مبنی بر شرایط دانشگاه‌ها در خصوص زمان مناسب بازگشایی را ارائه کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: در مهم‌ترین دستور کار این نشست، مصوبه ستاد کرونا مبنی بر بازگشایی و آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و آخرین بخشنامه «پروتکل بهداشتی مبارزه با بیماری کووید -۱۹ در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی» در خصوص شرایط بازگشایی دانشگاه‌ها با حضور مسئولان دانشگاه‌ها به بحث و گفتگو گذاشته شد.

فرامرزی با بیان اینکه از ابتدای کرونا تاکنون به دفعات در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها خبر‌های متفاوتی منتشرشده است، گفت: به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا این امکان فراهم نبود، اما در حال حاضر با توجه به گسترش واکسیناسیون و کاهش نسبی آمار کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرها، ستاد ملی کرونا در مصوبه جلسه هفتاد و هشتم خود به موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری پرداخت و مصوبه آن اعلام شد.

وی تصریح کرد: در مصوبه ستاد ملی کرونا اعلام شد که از ۱۵ مهر آموزش حضوری دانشجویان دکتری و از ۱۵ آبان آموزش حضوری برای دانشجویان کارشناسی آغاز شود و مقرر شد هر دانشگاهی گزارش خود را نسبت به برنامه‌ریزی آموزش حضوری با توجه به وضعیت منطقه و استان به وزارت خانه اعلام کند.

نبود همگنی در واکسیناسیون دانشجویان

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در توضیح موضوعات مطرح‌شده در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان که در خصوص بررسی شرایط بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: مسائل متعددی در این جلسه مطرح شد و دانشگاه‌های مختلف دغدغه‌های متعددی اعلام کردند که حفظ سلامت تمام دانشگاهیان و عدم واکسیناسیون کامل دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مطرح شد.

فرامرزی با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی برای حضوری شدن دانشگاه‌ها در آبان ماه به دلیل عدم همگنی در واکسیناسیون دانشجویان است، تصریح کرد: واکسیناسیون در اختیار دانشگاه‌ها نیست و قطعاً تا واکسیناسیون کامل دانشجویان نیاز به بازه زمانی بیشتری است.

وی گفت: بر اساس گزارش دانشگاه‌ها بالغ بر ۹۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها واکسینه شده‌اند، اما همگنی که در واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه وجود دارد در دانشجویان نیست و امکان کنترل صددرصدی توسط دانشگاه‌ها وجود ندارد.

دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان تأکید کرد: یکی از اولین دغدغه‌هایی که اجرای این مصوبه را با مشکل مواجه می‌کند، عدم حصول اطمینان از واکسیناسیون کامل دانشجویان است و روسای دانشگاه‌های استان خواستار این شدند که ابتدا واکسیناسیون دانشجویان و کارکنان کامل شود و سپس به تدریج با واکسینه شدن کامل دانشجویان شرایط حضوری شدن دانشگاه فراهم شود.

همخوانی نداشتن فضای کلاسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

فرامرزی، دغدغه دوم را مربوط به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها معرفی کرد و گفت: بر اساس این شرط نیاز به دو مترمربع فضا برای هر دانشجو است و طبق پروتکلی که برای آموزش حضوری ابلاغ‌شده، اگر در کلاسی بیشتر از این سرانه دانشجو حضور داشته باشد طبیعتاً اجازه برگزاری ندارد و با توجه به تعداد دانشجویان کارشناسی و فضای کلاس‌ها می‌توان گفت عملاً امکان آغاز آموزش حضوری در بیشتر دانشگاه‌ها غیرمحتمل است.

افزایش چند برابری هزینه‌های تغذیه و سایر سرویس‌های رفاهی دانشجویان

وی دیگر دغدغه مورد بحث را مربوط به افزایش چند برابری هزینه‌های تغذیه و سایر سرویس‌های رفاهی دانشجویان دانست و توضیح داد: این موضوع نیز یکی دیگر از دغدغه‌های روسای دانشگاه‌ها بود. قبل از کرونا، به طور متوسط یک پرس غذا با قیمت زیر ۱۰ هزار تومان برای دانشگاه تمام می‌شد و اکنون بر اساس آخرین محاسبات، حداقل ۳۰ هزار تومان برای هر پرس غذای دانشجویی نیاز است که هزینه بالایی به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند. کمبود اعتبارات و متکی به شهریه بودن در برخی زیر نظام‌ها ارائه این سرویس‌ها را در صورت شروع آموزش حضوری سخت می‌کند.

به گفته دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان، با توجه به افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها این افزایش هزینه، فشار مضاعفی است که کار را سخت می‌کند. البته در این میان بحث سرویس‌های رفت‌وآمد نیز وجود دارد.

ماندگاری دانشجویان سال‌های قبل

فرامرزی، ماندگاری دانشجویان سال‌های قبل را بحث دیگر مطرح‌شده در این جلسه اعلام کرد و افزود: بسیاری از رشته‌های عملی و آزمایشگاهی در طول بحران کرونا، نتوانستند واحد‌های خود را بگذرانند و خروجی کم شده و ورودی ثابت بوده است که این موضوع تراکم کلاس‌ها را در صورت آغاز آموزش حضوری افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ستاد ملی کرونا امکان بازگشایی را به صورت تدریجی و در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده، تصریح کرد: البته پیش‌شرط رعایت پروتکل‌ها تأییدشده که این موضوع امکان بازگشایی را برای برخی دانشگاه‌ها سخت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به تأکید شورا مبنی بر رفتن به سمت آموزش حضوری، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها این است که آموزش‌های حضوری به صورت مرحله‌ای و تدریجی آغاز شود که در وهله نخست و از آبان ماه دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها حاضر شوند و سپس به تدریج با آماده سازی قبلی دانشگاه زمینه حضور دانشجویان کارشناسی فراهم شود.

فرامرزی گفت: پیش‌بینی می‌شود در شروع نیمسال دوم این موضوع عملی‌تر شود. هر چند برای برخی دروس عملی و کارگاهی در برخی زیر نظام‌ها مانند فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی و پیام نور احتمال شروع آموزش حضوری زودتر از این هم فراهم است، اما به نظر می‌رسد در دانشگاه‌های جامع و بزرگ امکان حضور جدی دانشجویان مقطع کارشناسی از ابتدای بهمن فراهم خواهد بود.

وی گفت: نکته مهم این است که به جز مشکلاتی که از سر گیری آموزش حضوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اکنون با سه ورودی که اصلاً در دانشگاه حضور نداشته‌اند، روبرو هستیم. دانشجویانی که دانشگاه را ندیده‌اند طبیعتاً تصور و پنداشت متفاوتی از واقعیات دانشگاه دارد و نیاز است متولیان امر به ویژه حوزه فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ها به لحاظ روانی آمادگی روحی روانی را به دانشجویان ارائه دهند.

فرامرزی با تأکید بر اینکه شروع فعالیتی که دو سال تعطیل بوده به سرعت قابل انجام نیست و دانشگاه‌ها و دانشجویان نیاز به آمادگی دارند، یادآور شد: در همین راستا دانشگاه اصفهان چند وبینار تدارک دیده تا دانشجویانی که دانشگاه را ندیده‌اند، با دانشگاه آشنا شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: