bazarnews

کد خبر: ۹۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
سخنگوی انجمن تایر در گفتگو با بازارنیوز مدعی شد؛
سخنگوی صنعت تایر، شاخص «رشد نرخ تورم» و عدم هم‌خوانی هزینه‎‌های تولید با قیمت فروش تایر را از مهم‌ترین عوامل افزایش ۳۰ درصدی قیمت این کالا دانست.

گروه راه مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ روز گذشته (۲۶ مهر) انجمن صنعت تایر طی ابلاغیه‌ای خبر افزایش قیمت دو مرحله‌ای تایر خودرو‌های سبک و سنگین را اعلام کرد؛ طبق این ابلاغیه قرار است که مرحله نخست این موضوع در ۲۶ مهر، با افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای خودرو‌های سواری و برای خودرو‌های سنگین با افزایش قیمت ۳۰ درصدی آغاز گردد.

همچنین طی این ابلاغیه قرار است که در مرحله دوم تایر خودرو‌های سنگین و سبک در تاریخ ۱ دی ماه با افزایش قیمت ۱۰ درصدی فرایند تکمیل این موصبه را رقم بزنند.

در همین راستا «مصطفی تنها» سخنگوی صنعت تایر در گفتگو با بازارنیوز به علل افزایش قیمت انواع تایر اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: از دی ماه سال ۹۹ تا کنون هیچ افزایش قیمتی پیرامون انواع تایر انجام نشده و این مسئله در حقیقت همان موضوعی است که از مدت‌ها قبل مطرح شده بود؛ طی یک سال گذشته میزان ارزش پول کشور شاهد ریز‌ش‌های متعددی بوده و اکنون مردم نمی‌توان کالایی را با همان مبلغ سال گذشته خریداری کنند.

سخنگوی صنعت تایر افزود: تورم ۳۰ تا درصدی ۴۰، طبیعتا آثار ملموس و غیر ملموس خود را روی قیمت همه کالا‌های مصرفی و غیر مصرفی نشان می‌‎دهد و در این بین صنعت تایر هم از این قاعده مستثنی نبوده؛ اکنون باید در نظر داشته باشیم که میزان نرخ ارز هم در سال جاری نسبت به دی سال ۹۹ تغییرات قابل توجهی داشته است.

وی تشریح کرد: به تبع و بر اساس همین استدلال باید به میزان افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر هم توجه‌ویژه‌ای شود؛ دوده، محصولات پتروشیمی و روغن آروماتیک و دیگر مولفه‌های تولید به نسبت پارسال جهش قیمت زیادی را تجربه کرد‌ه اند و همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان تایر شده است.

تنها در تشریح میزان افزایش قیمت هزینه‌های تولید تایر گفت: تولید تایر منوط بر مولفه‌های متعددی است و هر یک به اندازه خود افزایش قیمت‌هایی را داشته اند، اما در مجموع برخی از مولفه‌های تولید، هر یک افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی و حتی برخی موارد هم جهش قیمت ۲ برابری را تجربه کرده اند؛ درحال حاضر میزان هزینه‌های تولید تایر با میزان قیمت فروش آن به هیچ وجه همخوانی ندارد.

سخنگوی صنعت تایر افزود: از دی ماه سال ۹۹ همه اصناف و انجمن‌های تولیدی درصد قیمتی را روی کالای خود افزودند، اما در این مدت انجمن صنعت تایر با افزایش بهره‌وری و دیگر راهکار‌ها به دنبال آن بود هزینه‌های تولید خود را کنترل کند تا جهش قیمتی به مصرف‌کننده تحمیل نشود، اما این مسئله هم حدی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در پی افزایش هزینه‌های تولید آیا تاکنون واحد تولیدی تایر اعلام ورشکستی یا تعدیل نیرو کرده است گفت: تا کنون هیچ واحد‌‍ تولیدی اعلام ورشکستگی و تعدیل نیرو نداشته، اما اگر تولیدکننده این افزایش قیمت را انجام ندهد در نهایت مجبور به اعلام ورشکستگی و تعدیل نیرو خواهد شد.


تنها در پایان خاطر نشان کرد: درحال حاضر تنها مشکل ما افزایش بی رویه هزینه‌های تولید است، اگر دولت بتواند هزینه‌های تولید را برای تولیدکننده کاهش دهد یقینا ما هم محصولات خود را مشمول کاهش قیمت خواهیم  کرد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: