bazarnews

کد خبر: ۹۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
در نشست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛
رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در شهریور ماه میزان تورم ۳.۴ درصد بود که علت اصلی این موضوع کسری بودجه دولت است که نتوانست طی شش ماه به اهداف تعیین شده در بودجه برسد در نهایت دست درازی به منابع بانک مرکزی موجب افزایش تورم شده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: مسئله روز اقتصاد کشور موضوع تورم است که همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است است در شهریور ماه نیز میزان تورم ۳.۴ درصد بود علت اصلی این موضوع کسری بودجه دولت است که نتوانست طی شش ماه به اهداف تعیین شده در بودجه برسد در نهایت دست درازی به منابع بانک مرکزی موجب افزایش تورم شده است. 

وی افزود: یکی از علل مهم تورم افزایش پایه پولی و ورود بانک مرکزی به چرخه پولی کشور است که یکی از دلایل آن نفت فروش رفته‌ است که پول آن وارد کشور نشده و به دارایی بانک مرکزی در خارج از کشور اضافه کرده و معادل ریالی آن را در داخل کشور پرداخت کرده است. دلیل دوم هم کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی است. 

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: آقای رئیسی بخشنامه‌ای را ابلاغ کردند که چند فراز بسیار مهم دارد، در یک بخش از آن آمده که سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه را به نحوی تنظیم کند که کسری بودجه ایجاد نشود. بخش دیگر هم به عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری اشاره می‌کند. این موضوع بسیار اهمیت دارد و امیدواریم که سرلوحه کار دولت قرار بگیرد. سرکوب قیمت‌ها یک چرخه غلط به وجود می‌آورد که در آن قیمت سرکوب می‌شود، موجب کاهش تولید شده و کاهش تولید موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این نامه تاکید شده که یکی از مسائل مهم رشد پایین و کند مشارکت بخش خصوصی است که باید تحول ساختاری رخ دهد. امیدواریم این بخش نیز عملیاتی شده و مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد. 

خوانساری همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه شب گذشته شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی، ۴ موضوع مهم شامل مسکن، آب، برق و کسری بودجه توسط آقای انصاری مطرح شد. در برنامه دولت آمده که سالانه ۱ میلیون مسکن معادل ۸۰ میلیون متر مربع ساخته می‌شود اما این کار سختی است که نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد. مشکل آب هم یکی از مسائل اساسی کشور است که حتی با تخریب آثار فرهنگی،  تمدن کشور را در خطر قرار داده است. قرار شد موضوعات مسکن و آب در اتاق ایران و همچنین برق و کسری بودجه در اتاق تهران مورد بررسی و کار قرار گیرد.

وی در پایان افزود: همچنین روز گذشته فارغ التحصیلان ۵ دوره از مدرسه کسب و کار، مدارک خود را دریافت کردند. این مدرسه برای آموزش مدیران فعالیت می‌کند، قبل از انقلاب هم مدرسه هاروارد با همین هدف وجود داشت که توانست مدیران زیادی را تربیت کند. گرچه ما مشکلاتی در ساختار سیاسی و حکمرانی داریم اما مدیران خوب می‌توانند حکمرانی خوب ایجاد کنند. اواخر دهه ۴۰ رضا نیازمند به عنوان یک مدیر توانست بسیار تأثیرگذار باشد. بعد از انقلاب هم حوزه توسعه پتروشیمی‌ها مدیون آقای نعمت‌زاده است. مدیران توانمندی که به مسائل آشنا باشند می‌توانند مسائل مختلف را بهبود ببخشند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: