bazarnews

کد خبر: ۹۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان قابلیت سرایت به انسان را ندارد و تنها در بین نشخوارکنندگان در حال گردش است.
به گزارش بازارنیوز: بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه طاعون نشخوار کنندگان بیماری مشترک انسان و حیوان محسوب نمی شود، اظهار کرد: بیماری طاعون نخشوارکنندگان قابلیت انتقال به انسان را ندارد که با این وجود هیچ ممنوعیتی برای مصرف گوشت گوسفند و بز نیست.

او افزود: طاعون نشخوار کنندگان تنها بیماری ویروسی است که در بین خود نشخوارکنندگان کوچک قابلیت گردش را دارد و تنها می تواند حیات وحش را مبتلا کند.

نقیبی ادامه داد: بنابر آمار در هفت ماهه امسال حدود ۵۹ میلیون راس واکسیناسیون گوسفند و بز علیه این بیماری صورت گرفته که در نوع خود رکورد زده است؛ چرا که در سال های قبل ۳۵ تا ۳۷ هزار راس بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به کاهش تعداد کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیان کرد: طی ۱۰ سال اخیر تعداد کانون ها از ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ به ۲۸۰ تا ۳۰۰ کانون در سال رسیده است.

به گفته او، بنابر همکاری با سازمان محیط زیست، تلفات در باغ وحش را در اسرع وقت برای ما ارسال کردند و ما هم نمونه ها را برای مرکز تشخیص دامپزشکی می فرستیم تا در مورد علت مرگ بررسی های لازم صورت گیرد.

نقیبی با تاکید بر ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان تا سال ۲۰۳۰ گفت: بنابر یک تعهد بین المللی، سازمان بهداشت جهانی دام سال ۲۰۳۰ را به عنوان سال ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام اعلام کرده که بر این اساس امسال و ۲ سال بعد واکسیناسیون در کل جمعیت گوسفند و بز خواهیم داشت و بعد از آن برای مدت ۲ سال واکسیناسیون برای نوزادانی که به دنیا می آیند، انجام خواهد شد و سپس همگام با جامعه جهانی در عرصه دامپزشکی مشابه اتفاقی که در خصوص طاعون گاوی اتفاق افتاد و ریشه کن شد، برای طاعون نخشوار کنندگان هم به این سمت می رویم.

این مقام مسئول افزود: در خصوص ریشه کنی طاعون نشخوار کنندگان کوچک همواره نگرانی وجود دارد که امیدواریم برنامه سایر کشورهای همسایه در این زمان به طور همزمان با سایر نقاط دنیا پیش رود و در کشور ما تمام توان سازمان دامپزشکی بسیج شده تا به تعهدات بین المللی که یکی از اثرات اصلی آن حفظ و صیانت از سرمایه دامی است، محقق شود.

احتمال ابتلا دام به تب کریمه کنگو در طول سال/ مردم هشدارها را جدی بگیرند
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین جزئیات تب کریمه کنگو بیان کرد: با توجه به فصل سرما و کاهش تکثیر کنه ها، احتمال ابتلا دام به تب کریمه کنگ کم است، اما بارها اعلام کرده ایم که این بیماری فاقد علایم بالینی است و هیچ گونه علایمی برای دام بیمار ندارد.

نقیبی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، در فصلی که می توانست بیشترین تعداد مبتلایان دام را داشته باشیم، گذر کردیم. هر چند این بیماری به صورت انفرادی در تمام طول سال وجود دارد و کنه آلوده می تواند باعث انتقال بیماری به دام شود.

او در پایان طی توصیه های به مردم و دامداران در ارتباط با تب کریمه کنگو گفت: دامداران در برخورد با دام و کشتار آن رعایت حفاظت شخصی را داشته باشند و خانوارها هم از مصرف گوشت خارج از کشتارگاه اجتناب کنند تا بیماری کنترل شود.

//yjc
برچسب ها: طاعون ، بیماری ، ویروس
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: