bazarnews

کد خبر: ۹۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
بازارنیوز خبر می‌دهد؛
با گذشت نزدیک به ۶۰ روز از رای اعتماد مجلس به وزیر بهداشت، هنوز معاونین این وزارتخانه تغییر نکرده‌اند که این، موجب مشکلاتی در عملکرد وزارت بهداشت شده است.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ ۳ شهریور ماه سال جاری، کابینه معرفی شده سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته و از بین ۱۹ وزیر پیشنهادی، ۱۸ وزیر توانستند رای اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنند. یکی از این وزرا، بهرام عین‌الهی بود که توانست با اخذ ۲۱۴ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، سکان وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده بگیرد.

عین‌الهی از جمله وزاری دولت سیزدهم بود که در همان ابتدا، کار را پرقدرت آغاز کرد و در شب رای اعتماد، به بیمارستان مسیح دانشوری رفته و از روند درمان بیماران کرونایی در این مجموعه، بازدید کرد.

این شروع خوب، نوید روز‌های خوب وزارت بهداشت پس از دوران سعید نمکی را می‌داد که با وارد شدن میلیونی واکسن کرونا در دوره جدید، این امید‌ها بیشتر شد. طبق آماری که وزارت بهداشت تا روز دوم آبان ماه منتشر کرد، مجموع دز‌های واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۸۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۸ مورد رسیده است.

اما همه روی سکه این نیست. مهمترین مشکلات وزارتخانه بهداشت، چنبره مافیا‌های هفت‌سر، خصوصا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. تاکنون تمرکز وزارتخانه و شخص وزیر، واردات واکسن کرونا و کنترل بیماری بوده و این تمرکز بیش از حد، عین الهی را از وظایف دیگر دور کرده به طوری که تاکنون هیچ کدام از معاونین وزارتخانه را تغییر نداده و با ترکیب وزارتخانه نمکی کار می‌کند.

پس از گذشت بیش از ۶۰ روز از رای اعتماد عین الهی، عدم انتخاب تیم همراه توجیهی ندارد و در عملکرد معاونت‌های مختلف بی‌عملی به شدت حس می‌شود. از مشکلات در ثبت واکسیناسیون که مورد اعتراض بسیاری از مردم قرار گرفته تا روند رو به رشد قاچاق دارو و تجهیزات در نتیجه عدم ثبت کالا‌ها در سامانه رصد و رهیابی دارو (تیتک) بی‌انگیزگی را در تیم عین الهی نشان می‌دهد.

با این وجود اخبار ضد و نقیضی از انتصابات معاونین در روز‌های اخیر به گوش می‌رسد. روز گذشته، شایعه‌ای مبنی بر حضور بهرام دارایی، رییس سابق مرکز آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی کشور به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو مطرح شد که به سرعت توسط وزارتخانه تکذیب شد.

بهرام دارایی یکی از فعالان بخش خصوصی در حوزه دارو و تجهیزات بوده که مطرح شدن نام او به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو تعجب همگان را برانگیخت. یکی از خبرنگاران حوزه سلامت در این خصوص بدون ذکر نام از دارایی، ابراز امیدواری کرد که وزیر دولت سیزدهم به مسئله تعارض منافع دقت وافی داشته باشد.

از طرفی دیگر، طبق پیگیری‌های خبرنگار بازارنیوز، خبر‌ها حول نام جمشید سلام‌زاده، رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت برای ریاست سازمان غذا و دارو به گوش می‌رسد که هنوز مورد تایید نهایی قرار نگرفته است. سلام‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی است و تجربه اجرایی او به مرکز خدمات آموزشی باز می‌گردد.

با توجه به این اخبار، باید دید سازمان غذا و دارو در دولت جدید تا چه حد می‌تواند مشکلات گذشته را در تامین دارو و تجهیزات و توجه به سلامت غذایی جامعه جبران و در حوزه رصد و رهگیری دارو و تجهیزات، اقدامات موثرتری داشته باشد.

یکی از مشکلات اساسی در سازمان غذا و دارو تضاد منافعی است که سالیان سال است ادامه دارد و برخی افراد صاحب نفوذ، مانع اقدامات موثر در این سازمان برای جلوگیری از تخلفاتی همچون قاچاق دارو و فروش دارو‌های کمیاب در بازار سیاه، شدند که ضروری است رئیس جدید سازمان، برای حل این معضلات اهتمام ورزد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: