bazarnews

کد خبر: ۹۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
با تزریق واکسن کرونا روند جان‌باختن و مرگ نیرو‌های کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا متوقف شد

به گزارش بازارنیوز:مولا مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:گرچه تعدادی از کادر درمان بعد از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده‌اند، ولی تعدادشان بسیار کم بوده است. پیش از این اعلام شده بود که واکسیناسیون علیه کرونا، روند ابتلا را متوقف نمی‌کند بلکه منجر به کاهش مرگ و ابتلای شدید به این بیماری می‌شود. حالا پرستاران و مسئولان کادر درمان بیمارستان‌ها تأکید می‌کنند که این اتفاق افتاده است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پز شکی شهید بهشتی اضافه کرد: در ماه‌ها و هفته‌های گذشته با انجام واکسیناسیون برای کادر درمان خبر‌های خوبی به گوش رسیده که نشان می‌دهد مرگ و میر در میان کادر درمان بسیار کم و حتی متوقف شده است. همچنین در کنار واکسیناسیون، افزایش تجربه کادر درمان و رعایت کامل پروتکل‌ها هم در کاهش ابتلا و مرگ در میان این گروه تأثیر زیادی داشته است.

مولا افزود: واکسن به سیستم ایمنی بدن می‌آموزد که چگونه عامل تهدید کننده خارجی را شناسایی کرده و با آن مقابله کند. به طور معمول چند هفته بعد از واکسیناسیون، بدن از ایمنی کافی در برابر ویروس برخوردار می‌شود و این بدان معنی است که ممکن است فرد طی چند روز پس از واکسیناسیون به ویروس آلوده شود، زیرا بدن فرصت کافی برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری را نداشته است.

وی ادامه داد: بنابراین نکات پیشگیری از ابتلا به بیماری باید حتی پس از واکسیناسیون رعایت شود. استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و حفظ فاصله فیزیکی در مکان‌های عمومی نباید به دلیل تزریق واکسن کنار گذاشته شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بحران کرونا یک همدلی بین نهاد‌های اجتماعی و مردم شکل داد که باعث شد شغل پرستاری بیشتر از گذشته در سطح جامعه شناخته شود و مردم آگاهی مناسب نسبت به سختی‌های شغل پرستاری پیدا کنند.

وی گفت: ماهیت بیماری کووید ۱۹ با دیگر بیماری‌ها متفاوت است، وقتی از بیرون به بیماری‌ها نگاه می‌کنیم شاید در مرحله اول تفاوتی با هم نداشته باشند، اما تمام بیماری‌ها از نحوه مراقبت و خدمات رسانی متفاوت هستند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کرونا پاندمی است که به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و به دلیل ناشناخته بودن این ویروس و افزایش مرگ و میر‌ها استرس زیادی برای مردم و پرستاران به وجود آمد.

وی افزود: پرستاران در هنگام شروع این بیماری به علت اینکه هیچ گونه شناخت و راه مقابله با این ویروس را نمی‌دانستند، دچار استرس بیشتری نسبت به سایرافراد جامعه شدند. در واقع بحران کرونا یک جنگ تمام عیار برای پرستاران بود که باید با یک ویروس ناشناخته مقابله می‌کردند.

مولا گفت: آسیب روحی و روانی که پرستاران در این دوران متحمل شدند بسیار زیاد بود، آنان علاوه بر اینکه استرس انتقال بیماری را به خانواده‌های خود داشتند هر روز شاهد فوت بیمارانشان نیز بودند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: فوت بیماران، افزایش مرگ و میر‌ها، ابتلای پرستاران به کرونا و شهادت همکار‌های پرستار، آسیب روحی پرستاران را چندین برابر می‌کرد و در مقابل پرستاران مرخصی یا فرصتی برای ریکاوری مجدد خود نداشتند و این موضوع سختی و فشار کار را برای آن‌ها بیشتر می‌کرد.

مولا گفت: دلخوشی پرستاران در ایام سخت شیوع کرونا حمایت‌های دلگرم کننده مسئولان است، از جمله این حمایت‌ها می‌توان به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد، که با اجرایی شدن این قانون عدالت در پرداختی‌ها میسر می‌شود و حقوق قانونی پرستاران در مسیر بی عدالتی قرار نمی‌گیرد.

وی درباره کمبود وسایل حفاظتی بیان کرد: کمبود لوازم محافظتی در برابر ویروس کرونا مانند ماسک، دستکش، گان و شیلد محافظ صورت در برخی مراکز درمانی در پیک‌های اول تا دوم مشاهده می‌شد؛ اما بعد از پیک دوم پرستاران دیگر دچار مشکلات وسایل حفاظتی نبودند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه کادر پرستاری باید اصول خود مراقبتی را به دقت رعایت کنند گفت: کادر پرستاری، خط اول مراقبت در بخش‌های بستری و سرپایی کرونا هستند، برای همین توجه به اصول خود مراقبتی و مهمتر از آن آموزش و یادآوری این اصول به افراد درگیر و حاضر در مراکز درمانی یک ضرورت است که نباید فراموش شود.

مولا افزود: پرستاران تا جای امکان باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصاً ماسک با سایز مناسب استفاده کنند و عینک طبی را بر روی صورت کاملاً فیکس کنند. کادر بهداشتی- درمانی بسیار بیشتر از سایر افراد باید مراقب باشند تا از لمس صورت خود با دست آلوده پرهیز کنند.

/ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: