bazarnews

کد خبر: ۹۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
رئیس اتحادیه سازندگان جواهر در گفتگو با بازارنیوز خبر داد؛
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر ضمن تشریح آخرین وضعیت دستمزد طلا سازان، گفت: درحال حاضر صنعت جواهر سازی از یک آرامش و ثباتی نسبی در قیاس با ماه‌های گذشته برخوردار است.

گروه کشت وصنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ابراهیم محمدولی» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در گفتگو با بازارنیوز به آخرین وضعیت فعالان این صنف اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: درحال حاضر، وضعیت کسب و کار جواهر سازان نسبت به چند ماه قبل به مراتب خیلی بهتر شده چرا که طی این مدت امواج کرونا نسبت به گذشته کاهش  چشمگیری داشته است؛ در این چند ماهه اخیر اعضای صنعت سازندگان طلا و جواهر به دلیل کرونا، رکود و نوسانات بازار طلا با مشکلات متعددی رو به رو شدند.

رئیس اتحادیه سازندگان جواهر تشریح کرد: اکنون وضعیت صنف ما در حال بهبودی است و  هم اینک داد و ستد‌هایی در صنعت سازندگان طلا و جواهر در حال انجام شدن است؛ در حال حاضر تنها دغدغه اعضای صنف صنعت طلا نوسانات بازار ارز است که می‌تواند این ثبات و آرامش نسبی را به مخاطره مختلفی مواجه کند چرا که قیمت طلا ارتباط تنگاتنگی با نرخ ارز دارد.

وی افزود: اکنون امیدواریم که مسئولان اقتصادی کشور، با انجام برخی از تدابیر خاص ثبات لازم را در بازار ارز محقق سازند چرا که با برآورده شدن این مسئله، در درجه اول بازار ارز در شرایط مطلوب تری قرار می‌گیرد و پس از این، شاهد آثار مثبتی در بدنه اقتصاد کشور خواهیم بود؛هم اینک و طبق آخرین برسی‌ها انس جهانی طلا هم شاهد نوساناتی بوده، اما این مسئله به مانند نوسانات بازار ارز کشور ایران نبوده است.

وی اذعان کرد: درحال حاضر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، نگاه مثبتی را نسبت به وضعیت و آینده اقتصاد کشور و به ویژه بازار طلا دارند و به همین خاطر ما هم انتظار داریم این شرایط مطلوب هر چه زودتر در سطح بازار‌های کشو خود را نشان دهد.

آغاز آهنگ تعطیلی و تعدیل نیرو طلا سازان همزمان با شیوع کرونا

محمد، ولی در ادامه به موضوع تعطیلی و تعدیل نیرو‌های به وجود آمده در صنعت سازندگان طلا و جواهر اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا واحد‌های صنفی تولیدکننده طلا و جواهر به طور مداوم با تعدیل نیرو و کاهش تولید مواجه بودند؛ خوشبختانه در نیمه نخست سال جاری تعدیل نیرو و تعطیلی بسیار اندکی را شاهد بودیم و اکنون می‌توان ادعا کرد که در این مدت تنها سرنوشت یک درصد از واحد‌های تولیدکننده جواهر به تعدیل نیرو و تعطیلی ختم شده است.

رئیس اتحادیه سازندگان جواهر افزود: طی این مدت تقاضا برای جواهر افت بسیار زیادی داشته و به تبع تولید آن هم در این مدت کاهش چشمگیری را تجربه کرده است ؛ این اتفاق درحال به وقوع پیوسته است که هزینه تمام شده برای ساخت جواهر، هزینه بسیار هنگفتی و زیادی را شامل می‌شود. به همین سبب است که عده‌ای از صنعتگران مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شده‌اند.

افزایش نرخ دستمزد؛ بسته به نوع کار

محمد، ولی در ادامه پیرامون تصمیم اتحادیه مبنی بر افزایش میزان نرخ دستمزد تولید جواهر گفت: در حال حاضر، در خصوص افزایش دستمزد ساخت طلا، مشورت و برسی‌های لازمی با تولیدکنندگان و عمده فروشان این صنف داشته‌ایم و اکنون اتحادیه به همراه فعالان حاضر در صنعت جواهر سازی به نتیجه نهایی پیرامون این مسئله دست یافته است.

وی تشریح کرد: هزینه تولید جواهر بسیار بالا است و به جرئت می‌توان گفت که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ابزارآلات و مواد اولیه صنعت جواهر سازی وادراتی بوده و اکنون کاهش تقاضای طلا ونوسانات بازار ارز، هزینه تولید تولیدکنندگان را به اندازه قابل توجهی بالا برده است؛ اکنون باید یادآور شد که میزان اجرت ساخت جواهر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است.

رئیس اتحادیه سازندگان جواهر ادامه داد: درحال حاضر نرخ طلا دائما در نوسان است؛ با افزایش نرخ اجرت ساخت جواهر تنها این مصرف‌کننده است که متحمل هزینه‌های فراوانی می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث کاهش مضاعف تقاضای طلا در سطح بازار شود.

وی متذکر شد: درحال حاضر تصمیم بر این است که نرخ دستمزد طلا تا پایان سال ۱۴۰۰ بر همین روال جاری ادامه پیدا کند و پیش‌‎بینی می‌شود با ثبات بازار ارز و طلا، برخی از جواهرات با کاهش نرخ اجرت و برخی دیگر با افزایش ۵ درصدی رو به رو شوند.

محمدولی در پایان تفاوت نرخ دستمزد برای تولید جواهر‌ها را منوط بر نوع کار دانست و پیرامون این مسئله اظهار کرد: با توجه به ظرافت و نوع کار، قرار بر این شده است که از سال ۱۴۰۱ بعضی از جواهرات خاص و گران قیمت، افزایش دستمزد ۵ تا ۴ درصدی را تجربه کنند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: