bazarnews

کد خبر: ۹۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت : به طور کلی جاماندگان سهام عدالت به دو گروه تقسیم می شوند نخست گروهی که در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال های ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند و شناسایی شدند. عده ای هم هستند که سهام عدالت برایشان صادر شده اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرسانده است

علی اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت از جزئیات تخصیص سهام عدالت به ۲۰ میلیون جامانده خبر داد و درمورد گروه های جامانده سهام عدالت گفت: به طور کلی جاماندگان سهام عدالت به دو گروه تقسیم می شوند نخست گروهی که در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال های ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند و شناسایی شدند. در هر مرحله شناسایی نیز به نسبت افراد شناسایی شده، سهم در سبد سهام عدالت تخصیص پیدا می‌کرد برای این افراد دعوت نامه صادر شد و عده ای هم کارت سهام عدالت را بعد از مراجعه به تعاونی های سهام عدالت شهرستانی و انجام مراحل قانونی دریافت کردند این افراد کسانی هستند که به تکلیف قانونی خود عمل کردند.

وی افزود: عده ای هم هستند که سهام عدالت برایشان صادر شده اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرسانده است. یعنی تقصیری درمورد عدم انجام مراحل قانونی نداشتند. جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.در این طرح همه افراد زیر ۶ دهک جامعه را شامل می شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت افزود: این افراد به اعتقاد ما کسانی هستند که حق آن ها معادل حق افرادی است که درحال حاضر سهام عدالت دارند و نباید سهامی غیر از سبد دارایی سهام عدالت به این افراد داده شود. چراکه بعضا اعلام می‌شود نصف ارزش سهام برایشان در نظر گرفته شود درحالی که دولت حق نداشته است سهام تخصیصی به این افراد را به بهانه عدم مراجعه یا مشکل سیستمی حذف کند. در بین ۴۷ درصد سهامی که دولت پس گرفته است سهام این افراد هم به حساب دولت برگردانده شده که غیرقانونی بوده است. پیشنهاد عملیاتی ما برای این افراد بازگرداندن معادل ارزش سهام عدالت به سبد دارایی سهام عدالت و تخصیص سهام از این سبد است.

به گفته حیدری، دولت وقت ۴۷ درصد از دارایی سهام عدالت را به بهانه عدم پرداخت اقساط بدون طی مراحل قانونی پس گرفت و بخش اندکی از آن را در قالب واگذاری های دیگر، واگذار کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند، گفت: در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت ادامه داد: تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت که مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

حیدری تاکید کرد: در این طرح دیگر فروش سهام عدالت وجود ندارد و افرادی که قبل سهمشان را واگذار کردند با شماره ۱۵۶۹ و یا سایت مراجعه تا تکلیف خود را مشخص نمایند.

علی اکبر سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در پایان تصریع کرد: با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری درمورد سهام عدالت، اگر قرار به این باشد که بر مبنای الزامات خارج از بودجه حرکت کنیم، می توان تکلیف جاماندگان را در سال جاری هم با هماهنگی مجلس و دولت تعیین کرد. اما اگر در قالب ترتیبات بودجه ای باشد منابع باید در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود. اینکه گفته می‌شود تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا دو هفته آینده مشخص می‌شود، یعنی ترتیبات اجرایی در تعامل دولت و مجلس دیده می‌شود وگرنه اجرای این طرح با توجه به پیچیدگی که دارد بیش از دو هفته زمان خواهد برد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: