bazarnews

کد خبر: ۹۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
بازارنیوز گزارش می دهد؛
بازار متشکل معاملات ارز ایران در ادامه روند افزایشی خود در پایان مهرماه 1400، در هفته ابتدایی آبان ماه 1400 نیز روند افزایشی در پیش گرفت.

 

جزئیات بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته اول آّبان ماه 1400

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: دکتر یحیی لطفی نیا؛  بازار متشکل معاملات ارز ایران در ادامه روند افزایشی خود در پایان مهرماه 1400، در هفته ابتدایی آبان ماه 1400 نیز روند افزایشی در پیش گرفت به گونهای که برای شاخص دلار شاهد رشد قیمت 0.43 درصدی بودیم که نسبت به هفته قبلی کاهش 0.11 درصدی داشته است.

تداوم روند افزایشی نرخ ارز در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته سبب ثبت میانگین قیمتی 26699 تومان برای هفته منتهی به 6 آبان ماه شد که نسبت به هفته گذشته (26393 تومان) افزایش 306 تومانی داشته است. این وضعیت برای شاخص یورو نیز حاکم بود به گونهای که شاهد افزایش 0.57 درصدی قیمت بودیم که منجر به ثبت میانگین قیمت 31046 تومان شد که نسبت به هفته گذشته (30410) افزایش 635 تومانی داشته است.

مهمترین دلیل پیشی گرفتن رشد قیمت یورو نسبت به دلار در بازار متشکل معاملات ارزی ایران، مربوط به کاهش حجم معاملات یورو نسبت به دلار است. در این هفته میانگین روزانه حجم معاملات یورو برابر با 954 هزار یورو بود که نسبت به هفته گذشته کاهش 46 درصدی داشته است در حالی که میانگین روزانه حجم معملات دلار با ارزش 9.4 میلیون دلار افزایش 7.5 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته است. (به نمودارهای (1) و (2) مراجعه شود)

جزئیات بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته اول آّبان ماه 1400

جزئیات بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته اول آّبان ماه 1400

در کنار تحولات واقعی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. مهمترین این رویدادها عبارت است از 1) مخابره سیگنالهای مثبت از مذاکره بین ایران و عربستان و نزدیک بودن زمان اعلام توافق؛ 2) مخابره سیگنال مثبت از شروع مذاکرات برجامی با سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران به بروکسل و دیدار با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام؛ 3) تداوم ابهام در خصوص تعیین وضعیت تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی؛ 4) اخلال در زنجیره توزیع بنزین در نتیجه حمله سایبری به زیرساخت های توزیع سوخت کشور؛ رویدادهای مذکور هر کدام از کانالهای مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز مؤثر بوده اند.


عواملی که انتظار میرود در هفتههای آتی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، عبارتند از: 1) ابهام در خصوص مذاکرات برجامی، 2) ابهام در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان؛ 3) تعیین وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛ 4) تعیین وضعیت بودجه 1401 از سوی دولت؛ است. تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند بازار ارز را در هفته های آتی تحت تأثیر قرار دهد.

 

برچسب ها: بازار ، دلار ، حجم معاملات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: