bazarnews

کد خبر: ۹۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
تهران- ایرنا- دبیر کارگروه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: زیست‌بوم دانش‌بنیان حوزه آب با مشارکت بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق توسعه یافته و بیش از ۳۵۰ محصول در راستای حل چالش‌های این حوزه تولید شده است.

به گزارش روز یکشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی افزود: ۳۵۰ محصول  مانند نمک‌زدایی، تصفیه و بازچرخانی، حذف فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها و انواع پمپ، مخازن تحت‌فشار برای حل چالش های حوزه آب تولید شده است. 

وی ادامه داد: قرار داشتن ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان، موجب شده است آب، همواره یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین موضوعات کشور باشد. مدیریت منابع آب و چالش‌های پیش روی آن، نیز یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان آب در حوزه‌های شهری، صنعتی، کشاورزی و همین‌طور محیط زیستی است.

 ابراهیمی تصریح کرد: کارگروه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری همواره تلاش کرده است با تقویت زیست‌بوم فناوری کشور در حوزه آب و تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی، راه‌حل بومی و دانش‌بنیان برای چالش‌های مختلف پیدا کند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب محصولات مختلفی چون نمک‌زدایی، تصفیه و بازچرخانی، حذف فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها، انواع پمپ، مخازن تحت‌فشار و ربات‌های بازرسی خطوط لوله تولید کرده‌اند. همچنین هوشمند سازی و سامانه‌های نرم‌افزاری مدیریت منابع و مصارف حوزه آب، بخش دیگری از محصولات دانش‌بنیان است.

ابراهیمی همچنین گفت: با رسوخ هرچه بیشتر این سامانه‌ها، چه در بخش کشاورزی و چه سایر مصارف همچون صنعت و شرب، می‌توان به کاهش هدر رفت و مدیریت بهینه منابع محدود آب امیدوار شد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در سالیان اخیر، نه‌تنها از خروج بسیاری از نخبگان کشور جلوگیری کرده‌اند، بلکه باعث برگشت تعداد زیادی از نخبگان ایرانی از کشورهای دیگر نیز شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امروزه، زیست‌بوم دانش‌بنیان، ویترین بسیار ارزشمندی از دانشمندان جوانی است که توان خود را در راستای اعتلای کشور به کار بسته‌اند.

ایرنا/

برچسب ها: آب ، چالش ، دانش بنیان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: