حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ادعای خودروسازها مبنی بر اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده، قیمت بالای مواد اولیه است، گفت: در حال حاضر قیمت فروش کارخانهای زیر قیمت تمام شده است و شرکتهای خودروساز فروش همراه با زیان انجام میدهند و دلیل این زیان را بالا بودن قیمت مواد اولیه میدانند. به عنوان مثال آنها میگویند قیمت فولاد بر اساس تورم و قیمت روز ارز محاسبه میشود، اما قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین میشود.
وی با اشاره به اظهار نظر برخی مسئولین اظهار کرد: برخی مسئولین اعتقاد دارند باید در زنجیره ارزش خودرو و از تعیین مواد اولیه تا فروش قیمتها کنترل شود و در حقیقت دامنه مداخله گری دولت تا انتهای زنجیره ادامه دهند.
این کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو از عوامل اثرگذار بر قیمت بالای خودرو گفت و بیان کرد: نخستین عامل، تأثیر پذیری قیمت خودرو از شاخصهای اقتصادی است. وقتی نتیجه تورم، افزایش نرخ ارز است، میتوان انتظار افزایش قیمت خودرو را نیز داشت.
وی تفاوت عرضه و تقاضا را عامل دیگر گرانی خودرو دانست و عنوان کرد: تولید با نیاز واقعی مصرف کننده تفاوت دارد؛ متأسفانه در عین حال که تولید خودرو کافی نیست، از سوی دیگر ممنوعیت واردات نیز داریم. در سال جاری تولیدات خودرو نسبت به پایه سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است و همین موضوع باعث میشود رقابت برای خرید خودروی صفر کیلومتر برای مردم زیاد شود و در نتیجه قیمت افزایش یابد.
کریمی سنجری قیمت تمام شده بالای خودرو را ریشه در خودورسازان عنوان کرد و گفت: اگر دولت میخواهد کمکی به مردم کند، باید در حوزه شاخصهای کلان اقتصادی اقدامات جدی انجام دهد و مسائلی همچون تحریم نیز باید حل شود. به جز این مورد، دو مشکلی پیشتر ذکر شد را میتوان در خود خودروسازی حل کرد.
وی افزود: اینکه بین عرضه و تقاضا فاصله داریم، یک راه حل ساده دارد و آن هم افزایش تولید است. اگر قیمت دستوری را حذف کنیم، لزوما منجر به افزایش تولید نمیشود. در سال ۱۳۹۶ یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید کردیم که بخش زیادی از آن شامل خودروهایی بودند که مونتاژ میشدند و در حقیقت مربوط به شرکتهای خارجی بودند. از سال ۹۷ که تحریم شروع شد و آن شرکتها ایران را ترک کردند، نتوانستیم تولید کشور را بیش از ۹۰۰ هزار خودرو در سال کنیم.
/موج