bazarnews

کد خبر: ۹۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
ریاست جمهوری فرانسه با بیان اینکه نخست وزیر استرالیا در مورد لغو قرارداد زیردریایی‌ها به او دروغ گفته، بیان کرد که ساخت اعتماد دوباره بین این دو متحد، نیازمند تلاش‌های بیشتری است.

به گزارش بازارنیوز: در جریان نشست گروه ۲۰ در رم، اوانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا برای اولین بار پس از لغو یک‌طرفه قرار داد خرید زیردریایی‌ از سوی استرالیا، با یکدیگر دیدار کردند؛ استرالیا در ماه سپتامبر و در پی ائتلاف جدید امنیتی خود با آمریکا و انگلیس، از قرارداد ۵۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه خارج شد.

ائتلاف موسوم به آکوس، که استرالیا را به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز می‌کند، پاریس را غافلگیر کرده و باعث شد تا سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا، به دلیل اتهاماتی مبنی بر خیانت به فرانسه فرا بخواند.

مکرون در پاسخ به این سوال که آیا "فکر می‌کند" موریسون در این باره به او دروغ گفته‌ است، گفت: "فکر" نمی‌کنم، مطمئن هستم!

او در جمع خبرنگاران استرالیایی که در جریان اجلاس سران ۲۰ اقتصاد برتر جهان به ایتالیا سفر کرده بودند، گفت: من برای مردم شما احترام زیادی قائلم و دوستی زیادی دارم. فقط می‌گویم وقتی (ما) احترام قائل هستیم، (شما هم) باید صادق باشید و باید در یک راستا و با احترام به این ارزش رفتار کنید.

البته گفتنی است که این اولین باری نیست که یک مقام فرانسوی امضاکنندگان آکوس را به دروغگویی متهم می‌کند؛ پیش از این نیز در سپتامبر، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به این ائتلاف امنیتی، استرالیا، آمریکا و انگلیس را دروغگو و دورو خوانده بود.

به هر حال، پس از اظهارات اخیر مکرون، موریسون در کنفرانسی خبری در همان روز گفت که دروغ نگفته است و مدعی شد که قبلاً به مکرون توضیح داده بوده که زیردریایی‌های معمولی، دیگر نیازهای استرالیا را برآورده نمی‌کنند. وی در ادامه افزود که روند ترمیم روابط آغاز شده است.

بارنابی جویس، معاون نخست وزیر استرالیا نیز از فرانسه خواست که به این موضوع همانقدر که باید، اهمیت بدهد و نه بیشتر.

جویس گفت: ما جزیره‌ای از فرانسه را ندزدیدیم؛ ما برج ایفل را خراب نکردیم؛ فقط یک قرارداد بود! قراردادها دارای شرایط و ضوابطی هستند و یکی از آن شروط و ضوابط و گزاره‌ها این است که ممکن است (یکی از طرفین) از قرارداد خارج شود.

پیش از این، در روز جمعه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اذعان کرد که واشنگتن در جریان این پیمان جدید (آکوس) "کج‌ سلیقگی" کرده و افزود که او فکر می‌کرده فرانسه، پیش از اعلام این پیمان جدید از سوی آمریکا، انگلیس و استرالیا، از لغو قرارداد قبلی خود با استرالیا مطلع شده است.

/خبرانلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: