bazarnews

کد خبر: ۹۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
حرکت به سمت توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا پایه، نه یک انتخاب که یک ضرورت است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده باید شرایطی را فراهم کنیم تا تحریم‌ها بی‌اثر شود که یکی از پیشنهاد‌های او توسعه اقتصاد دریا است. موضوعی که وی زمانی که وزیر نفت بود قصد داشت به صورت کامل اجرا کند، اما عملیاتی نشد و از‌سوی دیگر باید توجه داشت بخشی از دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت در دولت دهم از همین جریان اجرایی شد. این‌که اقتصاد دریا چه اهمیتی دارد و راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار در این زمینه چیست در ادامه گزارش به آن پرداخته شده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی یکی از راه‌های تحقق اقتصاد بدون نفت را اقتصاد دریا‌محور و نماد اقتصاد مقاومتی دانست و با تشریح مزیت‌های مختلف کشور در عرصه اقتصاد دریا پایه، از عزم جدی دولت برای اجرای اقتصاد دریایی خبر داد. وزیر راه و شهرسازی توسعه تجارت دریایی و ارتباطات و گردشگری دریایی را از‌جمله محور‌های اصلی اقتصاد دریا‌محور دانست و افزود: حرکت به سمت توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا پایه، نه یک انتخاب که یک ضرورت است و با توجه به مزیت‌های نسبی ایران در این بخش، تلاش می‌کنیم هرچه مقتدرتر به این‌سو حرکت کنیم و در این مسیر، دست یاری به‌سوی همه بخش‌های مرتبط و دستگاه‌های دولتی، نیرو‌های مسلح و نظامی و همچنین بخش خصوصی دراز می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی پیگیر ایجاد پایتخت دریایی کشور است، گفت: باید قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها در همه سازمان‌ها ایجاد شود. ۳۰ سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی آشنایی دارم و همه بنادر کشور را به‌خوبی می‌شناسم و در ساخت برخی بنادر حضور داشته‌ام. به بنادر دریایی اروپایی و آسیایی زیاد سفر و اوضاع بندری کشور‌های اروپایی و شرق آسیا را رصد کرده‌ام. وی با بیان این‌که در دوره‌ای که وارد وزارت نفت شدم تحریم‌ها آغاز شده بود، گفت: خیلی از مسؤولان نگران شرایط تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران بودند و حتی نگرانی بابت حصر دریایی وجود داشت، اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از تحریم‌ها به‌خوبی عبور کند که اگر این هوشمندی نبود مشکلی جدی برای کشور ایجاد می‌شد. سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است. وی با بیان این‌که در تحریم‌ها باید دو موضوع دنبال شود، گفت: بی‌اثر کردن تحریم‌ها و مقابله با تحریم‌ها و عبور از آن‌ها باید مورد توجه باشد. قاسمی بر ضرورت تشکیل قرارگاه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سازمان‌ها تأکید کرد و افزود: زمانی که در وزارت نفت بودم هر روز اعلام می‌کردند از یک کالا یا قطعه تا چند ماه دیگر بیشتر در انبار‌ها موجود نیست، اما با تکیه بر توانمندی داخلی توانستیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم تا حدی که مردم متوجه مشکلات نشوند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل در کشور ما اهمیت بالایی دارد، گفت: در حوزه سازمان بنادر پیشگام هستیم، اما در حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و زمینی عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید راهکار در‌نظر داشته باشیم. در دولت سیزدهم توجه به ساحل‌نشینی، شهر‌های آباد دریایی و پایتخت دریایی در دستور کار خواهد بود. قاسمی اضافه کرد: شهر‌هایی در جنوب کشور طراحی شده که برای جمعیت کثیری در دستور کار است که در این‌باره می‌توان به شهر تیس و شهر مکران نزدیک جاسک اشاره کرد. وی با بیان این‌که به‌دنبال ایجاد پایتخت دریایی در کشور هستیم، گفت: در بخش دریایی همواره دنبال هوشمند‌سازی و ارتقای سطح هستیم و اگر کریدور حمل ریلی که اتصال به دریا را فراهم می‌کند اجرا شود، درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود که ما از آن محروم هستیم. وی افزود: به‌دنبال توسعه کریدور‌های ریلی شمال و جنوب کشور هستیم تا درآمد بیشتری از محل ترانزیت نصیب کشور شود. قاسمی اضافه کرد: ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور داریم، اما بهره‌برداری از حمل و نقل ریلی ۱۰درصد است که برای ارتقای بهره‌وری باید زمینه حضور بخش خصوصی در دریا و سرمایه‌گذاری در ایجاد بنادر فراهم شود.


سازمان بنادر در شکستن تحریم‌ها پیشتاز خواهد بود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عبور از روش‌های جدید تحریم‌ها، همانند عبور از تحریم‌های قبلی در دستور کار این سازمان قرار دارد. علی اکبر صفایی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: خدمت به مردم شعار نیست و زمانی که مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر این مساله تاکید دارند و در عمل به آن پیشتازند، ما مسؤولان شأنیتی برای خود نباید قائل باشیم و خدمت صادقانه به مردم و به‌خصوص ایثارگران به‌طور حتم باید در سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رویکرد‌های مختلفی برای تهیه برنامه جامع حوزه دریایی در اسناد بالا‌دستی و مصوبات ابلاغی وجود دارد، گفت: خدمت به مردم و توجه به خانواده معزز شهدا و ایثارگران در سرلوحه کار‌های ما قرار دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: نقش سازمان بنادر و دریانوردی سیاستگذاری، هدایت و حمایت از مخاطبان حوزه دریا و به‌خصوص بازرگانان و تجار به‌عنوان خط اول مبارزه با تحریم است. صفایی با اشاره به دیگر رویکرد‌های مورد تاکید سازمان بنادر و دریانوردی برای تهیه برنامه حوزه دریایی در جهت اسناد بالادستی، عنوان کرد: ظرفیت‌سازی‌های جدید در حوزه دریا برای رونق و ایجاد اشتغال، توسعه ناوگان دریایی جنوب و شمال، جذب، آموزش، صلاحیت و الحاق نیروی انسانی دریایی، توجه جدی به جوانان در حوزه دریایی، طراحی و اجرای ساختار‌های پیشگیری از فساد، شفافیت و ارائه خدمت به‌صورت مجازی، توجه جدی به مباحث ایمنی، حفاظت محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی و ماموریت‌های نیرو‌های ارزشی و توانمند نظامی کشور و ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر رویکرد‌های سازمان بنادر و دریانوردی در آینده است. وی همچنین ایجاد و توسعه فعالیت‌های دریایی در سواحل مکران، توجه جدی به تسهیل تجارت با کشور‌های همسایه در شمال و جنوب، ارتقای شاخص‌های بهره‌وری، تدوین برنامه حوزه دریا با مشارکت نخبگان و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی و نیز توجه به اصحاب رسانه در حوزه دریا را از دیگر رویکرد‌های سازمان بنادر و دریانوردی در دوره مدیریت جدید این سازمان دانست. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت همکاری با بخش خصوصی و نخبگان دریایی گفت: قصد داریم، تیم نخبگان دریایی را تشکیل دهیم تا به بهترین شکل ممکن برنامه‌ها در حوزه دریایی و بندری را پیش ببریم.

/ جام جم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: