bazarnews

کد خبر: ۹۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
پیوستن به توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال به شرکت‌های چینی کمک می‌کند تا به راحتی از بازار‌های خارج از کشور استفاده کنند، زیرا با سرکوب‌های فزاینده‌ای از سوی برخی کشور‌ها به ویژه امریکا مواجه شده اند.

اقتصاد دیجیتال چین در چند سال اخیر، شکل جدیدی از تولید را نشان داده که به توسعه اقتصادی و دست یابی به قله‌های جدید در عرصه نوآوری‌های تکنولوژیکی جهان منتهی شده است.

بر همین اساس، چندی پیش، مدیرعامل صندوق بین المللی پول، با بیان اینکه چین پیشرفت‌های چشمگیر و بزرگی در ایجاد تحول و تغییر شکل اقتصاد خود به سمت فناوری داشته و به الگویی برای کشور‌های دیگر تبدیل شده است، از پیشرفت دیجیتالی این کشور تقدیر کرده است.

بخش‌های اصلی اقتصاد دیجیتال، مانند تولید اطلاعات الکترونیکی، خدمات نرم افزاری و فناوری اطلاعات، با ثبت نرخ رشد بیش از ۲۰ درصدی در نیمه نخست سال جاری نشان داده اند که اقتصاد دیجیتالی چین دارای رشد چشمگیری بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشور دومین اقتصاد بزرگ دیجیتال جهان با مقیاس نزدیک به ۵.۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بود و پس از آمریکا با اقتصاد دیجیتال ۱۳.۶ تریلیون دلاری قرار گرفته بود.

در همین راستا، به تازگی، شی جین پینگ چین اعلام کرده که کشورش برای پیوستن به توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال (DEPA)؛ یک توافقنامه بین المللی که رویکرد‌ها و همکاری‌ها را در موضوعات تجارت دیجیتال ایجاد می‌کند، درخواست داده است.

DEPA می‌تواند به شرکت‌های دیجیتال چینی کمک کند تا به راحتی از بازار‌های خارج از کشور استفاده کنند، زیرا با سرکوب‌های فزاینده‌ای از سوی برخی کشور‌ها به ویژه ایالات متحده که برای ایجاد یک مکانیزم مشترک شناخته شده جهانی در جهت انجام تجارت دیجیتال فرامرزی تلاش می‌کند، مواجه شده است

بر اساس نظر کارشناسان و تحلیلگران مسائل چین این اقدام می‌تواند به شرکت‌های دیجیتال چینی کمک کند تا به راحتی از بازار‌های خارج از کشور استفاده کنند، زیرا با سرکوب‌های فزاینده‌ای از سوی برخی کشور‌ها به ویژه ایالات متحده که برای ایجاد یک مکانیزم مشترک شناخته شده جهانی در جهت انجام تجارت دیجیتال فرامرزی تلاش می‌کند، مواجه شده است.

بر اساس گزارش شینهوا، بر همین اساس، رئیس جمهور چین در روز شنبه در اولین جلسه شانزدهمین اجلاس سران رهبران گروه ۲۰ (G ۲۰) از طریق لینک ویدیویی گفت: چین اهمیت زیادی برای همکاری بین المللی در اقتصاد دیجیتال قائل است و تصمیم گرفته برای پیوستن به توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال اقدام کند در حالی که آماده همکاری با همه طرف‌ها برای توسعه سالم و منظم اقتصاد دیجیتال نیز است.

به گفته وی، بهبود مکانیسم حاکمیت اقتصادی دیجیتال با تقویت قوانین، مقررات و سیاست‌ها در کنار توجه به خودمختاری توسعه این اقتصاد، امری مهم است.

توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال توافقی است که در ژوئن ۲۰۲۰ توسط سنگاپور، شیلی و نیوزلند امضا شد و هدف آن تسهیل تعامل اقتصادی و تجارت در عصر دیجیتال است. همچنین، این توافق شامل تعدادی مفاد است که جریان داده‌های قابل اعتمادی را مانند ایجاد مکانیسم‌هایی برای محافظت از داده‌های شخصی که از طریق مرز‌ها منتقل می‌شوند، امکان پذیر می‌کند.

«لیو دینگدینگ» تحلیلگر مستقل فناوری اعلام کرد: حرکت چین برای پیوستن به قرارداد‌های دیجیتال جهانی نشان دهنده مسئولیت این کشور در پر کردن شکاف‌های دیجیتال است، زیرا این کشور با توسعه صحیح صنایع آنلاین خود در سال‌های اخیر، چیز‌های زیادی برای ارائه به سایر کشور‌ها چه از نظر فناوری‌ها یا محصولات دیگر، دارد.

توسعه دیجیتال چین در سال‌های اخیر جهان را رهبری کرده است، اما فقدان یک چارچوب قانونی شناخته شده بین‌المللی برای تجارت دیجیتال منجر به اصطکاک زیادی برای مشاغل مرتبط شده است

لیو همچنین گفت: با پیوستن به چنین توافق هایی، کشور‌ها می‌توانند از تجربیات دیجیتال یکدیگر بیاموزند و مزایای آن‌ها را به اشتراک بگذارند و در عین حال با بازار‌های یکدیگر به شیوه‌ای عمیق‌تر تعامل کنند.

«ژانگ یی» مدیر عامل موسسه تحقیقاتی iiMedia نیز اظهار کرد: توسعه دیجیتال چین در سال‌های اخیر جهان را رهبری کرده است، اما فقدان یک چارچوب قانونی شناخته شده بین‌المللی برای تجارت دیجیتال منجر به اصطکاک زیادی برای مشاغل مرتبط شده است؛ از جمله تلاش‌های دولت ایالات متحده برای عملیات برخی از شرکت‌های اینترنتی چینی مانند تیک تاک TikTok.

ژانگ همچنین اعلام کرد که در زمانی که تجارت به طور فزاینده‌ای دیجیتالی می‌شود، این امر یک وظیفه فوری برای کشور‌ها است که مجموعه‌ای از قوانین یکپارچه را تدوین کنند که براساس آن چنین تجارتی به راحتی انجام شود ضمن اینکه عضویت چین در توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال طرح کسب و کار دیجیتال شرکت‌های چینی را سرعت می‌بخشد.

علیرغم تفاوت‌های چین و ایالات متحده و رقابت‌های شدیدی که میان دو کشور مطرح است، این دو کشور نیز تعاملات و نقاط مشترک زیادی در صنایع آنلاین خود دارند

لیو تاکید کرد: علیرغم تفاوت‌های چین و ایالات متحده و رقابت‌های شدیدی که میان دو کشور مطرح است، این دو کشور نیز تعاملات و نقاط مشترک زیادی در صنایع آنلاین خود دارند. برای مثال، مایکروسافت تجارت ابری خود را به خوبی در چین توسعه داده است و قرارداد‌های همکاری جهانی می‌تواند زمینه‌ای را برای چین و ایالات متحده فراهم کند تا به جای انتخاب ایرادات یکدیگر، به دنبال همکاری بیشتر باشند.

تصمیم چین برای درخواست عضویت در توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال در حالی مطرح است که این کشور در حال تشدید اعمال مقررات در رابطه با پلتفرم‌های اینترنتی است که حجم زیادی از داده‌های شخصی را مدیریت می‌کنند و هدف آن قرار دادن انحصارات و سایر فعالیت‌های غیرقانونی است که به حقوق و منافع مصرف کنندگان آسیب می‌زند.

بر اساس پیش‌نویس دستورالعمل‌هایی که توسط اداره فضای سایبری چین در روز جمعه منتشر شد، شرکت‌هایی که بیش از یک میلیون کاربر در این کشور دارند، باید قبل از ارسال داده‌های مربوط به کاربر به خارج از کشور برای بررسی امنیتی درخواست دهند.

همچنین به شرکت‌ها گفته شد که قبل از ارسال داده‌ها به خارج از کشور، ارزیابی ریسک داخلی را انجام دهند و موضوعاتی مانند مشروعیت و ضرورت حرکت هایشان را پوشش دهند.

فناوری‌ها و اقتصاد دیجیتال فرصت‌های پیشگیرانه‌ای را در بحبوحه یک انقلاب جهانی فناوری و تحول صنعتی ارائه می‌دهند و این امر یک حوزه حیاتی در دور جدید رقابت بین‌المللی است که چین باید از فرصت‌ها استفاده کرده و از تصاحب قله فرمانروایی توسعه آینده بهره‌مند شود

این دستورالعمل‌ها نشان دهنده آخرین تلاش تنظیم کننده‌ها برای تشدید مقررات در مورد شرکت‌های چینی است که دارای داده‌های شخصی گسترده هستند. در ماه ژوئیه، رگولاتور‌های چینی خاطرنشان کردند که هر شرکتی که داده‌های بیش از یک میلیون کاربر را داشته باشد، باید قبل از جستجوی فهرست‌های خارج از کشور، یک بازبینی امنیتی را انجام دهد؛ مدت کوتاهی پس از حذف اپلیکیشن پرکاربرد سواری Didi Chuxing از فروشگاه‌های اپلیکیشن به دلیل نقض داده‌های ادعا شده.

به گفته ژانگ، پیوستن به معاهدات و قرارداد‌های دیجیتال بین المللی با مدیریت امنیت داده چین در تضاد نیست. همچنین، فرض مقررات دیجیتال بین المللی این است که آن‌ها باید به مقررات و قوانین داخلی هر کشور عضو احترام بگذارند. اگر بین این دو تضاد وجود داشته باشد، باید در آینده مذاکراتی برای یافتن دیدگاه‌های مشترک صورت گیرد.

با توجه به مسائل مطرح شده از سوی کارشناسان اقتصادی چین در خصوص تصمیم اخیر این کشور، می‌توان دریافت که فناوری‌ها و اقتصاد دیجیتال فرصت‌های پیشگیرانه‌ای را در بحبوحه یک انقلاب جهانی فناوری و تحول صنعتی ارائه می‌دهند و این امر یک حوزه حیاتی در دور جدید رقابت بین‌المللی است که چین باید از فرصت‌ها استفاده کرده و از تصاحب قله فرمانروایی توسعه آینده بهره‌مند شود.

اقتصاد دیجیتال این کشور با فناوری‌های نوآورانه مختلف که نقش مهمی در حمایت از ظهور اقتصاد در مقابل همه‌گیری COVID-۱۹ ایفا می‌کنند، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: