bazarnews

کد خبر: ۹۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
شناور‌های آمریکایی که وارد دریای سیاه شده اند؛ امروز سه شنبه شاهد رزمایش هشدارآمیز روسیه در این منطقه بودند.

به گزارش بازارنیوز به نقل از رویترز، همزمان با حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای سیاه، روسیه نیز رزمایشی نظامی را در این منطقه انجام داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز گفته بود که نیرو‌های این کشور می‌توانند با دوربین چشمی، شناور‌های آمریکایی را ببینند و آن‌ها در تیررس سامانه‌های پدافندی روسیه هستند.

رزمایش امروز نیروی دریایی روسیه نیز که شامل تمرین شلیک به اهداف دشمن بود؛ همزمان با آماده باش سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در شبه جزیره کریمه و «نووروسیسک» انجام شد.

مسکو پیشتر هم درباره حضور کشتی‌های جنگی کشور‌های غربی در دریای سیاه و نزدیک شدن آن‌ها به ساحل کریمه هشدار داده بود.

پیشتر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود که اعزام کشتی‌های نظامی آمریکا به آب‌های دریای سیاه منجر به ایجاد ثبات در منطقه نشده و تنها کشور‌های ساحلی دریای سیاه را به سمت اتخاذ سیاست‌های تقابل جویانه سوق خواهد داد.

دریای سیاه، شش کشور هم کرانه با آن، یعنی کشور‌های روسیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، گرجستان و ترکیه را از طریق دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد.

از میان این شش کشور، سه مورد (رومانی، بلغارستان و ترکیه) عضو ناتو هستند و دو کشور دیگر هم (گرجستان و اوکراین) امیدوارند که به پیمان آتلانتیک شمالی ملحق شوند.

از سوی دیگر، اشراف دریای سیاه به تمامیت ارضی روسیه به این معنا است که بخش وسیعی از قسمت اروپایی این کشور در تیررس موشک‌های میان برد آمریکا قرار دارد که در رومانی مستقر شده است. اگر چه الحاق کریمه به روسیه که در سال ۲۰۱۴ محقق شد؛ قدرت بازدارندگی مسکو در دریای سیاه را افزایش داده، اما واقعیت این است که کوچک‌ترین غفلت می‌تواند به تغییر موازنه قوا به نفع بلوک غرب تمام شود.

/مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: