bazarnews

کد خبر: ۹۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
هوش هیجانی که به معنی توانایی شناخت، درک و کنترل احساسات و عواطف خود و اطرافیان است، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین انواع هوش محسوب می‌شود.

هوش هیجانی که به معنی توانایی شناخت، درک و کنترل احساسات و عواطف خود و اطرافیان است، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین انواع هوش محسوب می‌شود. این هوش در موفقیت کودکان و پیشرفت آن‌ها در آینده بسیار تاثیرگذار است.

هوش هیجانی نقش مهمی برای رشد عاطفی کودکان دارد. از این رو در سیستم آموزش و پرورش کشور‌های توسعه یافته عمدتاً راهکار‌هایی برای تقویت و افزایش هوش هیجانی کودکان به کار گرفته می‌شود و آموزش‌ها از سنین کودکی شروع می‌شود. بنابر تحقیقات بعمل آمده هوش هیجانی EQ بیشتر از ضریب هوشی IQ و مهارت‌های فنی در موفقیت کودکان موثر است و می‌توان آن را با استفاده از روش‌های خلاقانه انعطاف پذیرتر نمود و رشد داد. در ادامه به بررسی اهمیت EQ و راهکار‌های افزایش و تقویت این نوع هوش در کودکان می‌پردازیم.

اهمیت هوش هیجانی در کودکان

با توجه به تحقیقات گوناگون در این زمینه و جواب‌های تست هوش هیجانی که از افراد مختلف گرفته شده است، مشخص شده که رشد شخصیت کودکان و سلامت روانی آن‌ها در بزرگسالی ارتباط مستقیمی با تقویت هوش هیجانی در دوران کودکی دارد. کودکانی که از هوش هیجانی بهتر و بالاتری برخوردار باشند، می‌توانند در بزرگسالی موفق‌تر از دیگران باشند.

هوش هیجانی بالا در کودکان موجب موفقیت آن‌ها در امتحانات مختلف و کسب نمرات بهتر، داشتن ارتباطات اجتماعی عمیق و بهتر، پیشرفت و موفقیت در روابط عاشقانه و کاری در بزرگسالی و سلامت روانی بیشتر می‌گردد.

روش‌های افزایش و تقویت هوش هیجانی در کودکان

کودکانی که دارای هوش هیجانی بالا می‌باشند از ویژگی‌هایی نظیر خودآگاهی، خود کنترلی، انگیزه، همدلی و مهارت‌های اجتماعی برخوردارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند کودکان درک درستی از احساسات خود داشته باشند، بتوانند آن‌ها را کنترل نمایند و برای دستیابی به اهداف تشویق شوند. همچنین این ویژگی‌های هوش هیجانی در کودکان موجب می‌شوند آن‌ها توانایی مدیریت نمودن روابط با دیگران را داشته باشند و بتوانند احساسات و رفتار آن‌ها را نیز درک کنند.

برچسب ها: هوش ، هیجان ، کودک ، سلامت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: