bazarnews

کد خبر: ۹۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
متخصص زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: اگر خانمی قصد بارداری دارد، ترجیحا قبل از اقدام به بارداری واکسیناسیون کامل انجام شود و محدودیتی هم برای تزریق هر نوع واکسن وجود ندارد. اگر خانمی پس از تزریق واکسن متوجه بارداری شد جای نگرانی وجود ندارد، زیرا تحقیقات اخیر نشان داده است که واکسن‌های موجود عارضه خاصی از جمله ایجاد نقص ژنتیکی در جنین ندارند.

به گزارش بازارنیوز: دکتر مریم هاشمی نژاد:به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن در زمان بارداری ضعیف‌تر از حالت عادیست حتما نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام کنند.

هاشمی‌نژاد افزود: در آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی به اثبات رسیده که اگر بانوان باردار به کرونا مبتلا شوند احتمال بدحال شدن یا بستری در آی سیو برای این افراد نسبت به باقی افراد بیشتر است. به همین دلیل اهمیت مسئله واکسیناسیون در خانم‌های باردار بسیار پررنگ‌تر و مهمتر شده است.

وی در مورد بهترین زمان واکسیناسیون در خانم‌های باردار گفت: اگر خانمی قصد بارداری دارد، ترجیحا قبل از اقدام به بارداری واکسیناسیون کامل انجام شود و محدودیتی هم برای تزریق هر نوع واکسن وجود ندارد. اگر خانمی پس از تزریق واکسن متوجه بارداری شد جای نگرانی وجود ندارد، زیرا تحقیقات اخیر نشان داده است که واکسن‌های موجود عارضه خاصی از جمله ایجاد نقص ژنتیکی در جنین ندارند.

این متخصص زنان افزود: اگر خانمی در حال حاضر باردار است توصیه می‌کنیم تا اتمام سه ماهه اول بارداری اقدام به واکسیناسیون نکند و بعد از پایان این مدت اقدام به واکسیناسیون کند. از سه ماه به بعد واکسن‌های موجود قابل تزریق است و منع مصرفی وجود ندارد. همچنین توصیه می‌شود یک هفته قبل از زایمان، تزریق واکسن صورت نگیرد، زیرا بعد از واکسن ممکن است کمی علائم تب ایجاد شود؛ بنابراین دو هفته پس از زایمان و یا سقط می‌توانند برای واکسیناسیون و یا دز دوم مراجعه کنند.

به گفته دکتر هاشمی نژاد بر اساس مطالعات انجام شده هیچ عارضه‌ای مانند نقص ژنتیکی و بیماری‌های خاص در جنین با تزریق واکسن‌ها ایجاد نشده و حتی خودبیماری کرونا نیز هیچ عارضه و نقصی ژنتیکی در جنین ایجاد نکرده است.

وی در پایان تاکید کرد: باید به اطلاع تمام مادران برسانیم که واکسیناسیون به معنای عدم ابتلا نیست و شعار واکسیناسیون اخیر این است که هر کسی که واکسن می‌زند، در آی‌سی‌یو بستری نمی‌شود و اکنون آی‌سی‌یو‌ها به محل بستری افراد واکسینه نشده تبدیل شده است؛ ولی همچنان امکان ابتلا وجود دارد. اگر خانمی بعد از تزریق دوز کامل واکسن مبتلا به کویید ۱۹ شود بیماری سبک و بدون علائم شدید سپری خواهد شد.

/ایسنا

برچسب ها: واکسن ، ICU ، کووید 19 ، سلامت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: