bazarnews

کد خبر: ۹۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن توزیع کنندگان محصولات دخانی از فروش آزادانه سیگار قاچاق در بازار مولوی تهران به دلیل نظارت ضعیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.

چشمان بسته ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مقابل فروش آزادانه «سیگار قاچاق»

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سعید دولتی» دبیر و عضو هئیت مدیره انجمن صنفی توزیع کنندگان محصولات دخانی در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به صحبت‌های رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی مبنی بر افزایش قیمت سیگار، اظهار کرد: بازار کششی برای این افزایش قیمت ندارد و این مسئله فعلا در وضعیت مبهمی قرار دارد؛ با افزایش قیمت این کالا، حضور سیگار‌های قاچاق در بازار بیشتر از گذشته خواهد شد کما این که درحال حاضر سیگار و دیگر محصولات دخانی قاچاق و تولید شده در کارگاه‌های زیر زمینی به راحتی و در میانه بازار در حال خرید و فروش هستند.



عضو هئیت مدیره انجمن توزیع کنندگان محصولات دخانی افرود: علت اصلی این امر ناشی از قانون مالیات بر ارزش افـزوده بـرای محصــولات دخانـی است که در قانون بودجه ۱۴۰۰ به آن اشاره شده و طی آن قرار است که تولیدکنندگان داخلی ۲۵ درصـد و تولیدکنندگان بین‌المللی ۴۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.



وی درباره تولید سیگار و محصولات دخانی تقلبی در کارگاه‌های زیر زمینی گفت: برخی افراد، تنباکو بی کیفیت و تقلبی را در کارگاه‌های زیر زمینی خود تولید و پس از آن محموله تقلبی تولید شده را با برند‌های معتبر روانه بازار می‌کنند؛ پیرامون سیگار تقلبی هم باید خاطر نشان ساخت که عده‌ای سیگار‌های درجه دو را در خارج از کشور تولید و سپس آن را به شکل قاچاق وارد کشور می‌کنند؛ پیرو همین امر، حتی یکی از معتبرترین برند‌های خارجی سیگار برای جلوگیری از سوء قاچاقچیان از نام خود، مجبور به تغییر بسته بندی خود شد.



فروش بی حد و مرز سیگار قاچاق در سطح بازار



دولتی درباره این که چه میزان از سیگار‌های موجود در بازار قاچاق است؟، گفت: آمار کمی نمی‌توان گفت، اما به جرئت می‌توان بیان کرد که میزان حجم موجودی سیگار قاچاق در بازار بیش از حد انتظار، زیاد و فراوان است، به طوری که نمی‌توان این مسئله را در قالب اطلاعات آماری بیان کرد؛ در حال حاضر حتی ما اقدامی تحت عنوان مبارزه با سیگار قاچاق هم نداریم!



دبیر انجمن توزیع کنندگان محصولات دخانی تشریح کرد: اقداماتی در راستای کشف سیگار‌های قاچاق انجام شده، اما میزان سیگار‌های قاچاق مکشوفه توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا تنها ۱ تا ۲ درصد از کل محموله سیگار قاچاق موجود در کشور را شامل می‌شود؛ اکنون دو سال است که بازار مولوی تهران به شرایط ۲۰ سال پیش خود بازگشته و تعدادی از کسبه فروش سیگار قاچاق را به راحت انجام می‌دهند.



وی تاکید کرد: اکنون بسیاری از کسبه حاضر در بازار مولوی، سیگار قاچاق را به راحتی و با خیالی آسوده چیده و مشغول فروش آن هستند؛ علاوه بر این مسئله، در ارتباط با محصولات دخانی باید به این نکته اشاره کرد که اکنون علاوه بر قاچاق غیر رسمی، ما با پدیده‌ای تحت عنوان قاچاق رسمی  محصولات دخانی هم در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم.



دولتی درباره قاچاق رسمی محصولات دخانی توضیح داد: این روش از قاچاق سیگار هنگامی انجام می‌شود که تولیدکننده، آمار درستی از میزان تولید محصولات دخانی خود را به دولت ارائه نمی‌دهد و همین امر خود نمونه‌ای از قاچاق رسمی سیگار و محصولات دخانی محسوب می‌شود؛ درحال حاضر دولت هم مالیات جداگانه‌ای را نسبت به انواع تنباکو وضع کرده است.



عضو هئیت مدیره انجمن توزیع کنندگان محصولات دخانی در پایان خاطرنشان ساخت: هزینه تولید برخی از اقلام محصولات دخانی برای تولیدکننده بکسی ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان تمام می‌شود و این در حالی است که قیمت محصول مشابه قاچاق در بازار برای مصرف کننده ۱۱۰ هزار تومان است؛ با افزایش قیمت سیگار، همه شرکت‌های دخانی به طور کامل تعطیل می‌شوند و تنها یک و یا دو شرکت بین المللی تولیدکننده سیگار می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

گفتنی است که چندی پیش «محسن عسکری» مدیر کل دفتر روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو بازارنیوز،  از ثبت ۵۴ هزار پرونده درحصوص کالای مکشوفه قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داده بود که از میان، محموله‌های سیگار قاچاق بیشترین تعداد از پرونده‌های این سازمان را به خود اختصاص داده بودند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: