bazarnews

کد خبر: ۹۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
یک نامزد اهل سنت انتخابات پارلمانی آتی لبنان ضمن اعلام نامزدی گفت، آدم عربستان سعودی نخواهد بود و منافع لبنان برای او اولویت دارد.

به گزارش بازارنیوز: عمر حرفوش نامزد انتخابات پارلمانی مارس ۲۰۲۲ امروز (شنبه) به عنوان اولین فردی که حضور خود در انتخابات را اعلام کرد، به سخنرانی پرداخت و ضمن اینکه از تمایل خود برای تصدی پست نخست‌وزیری سخن گفت، خواستار تشکیل یک جریان سیاسی فرادینی و فرامذهبی شد.

به نوشته وبگاه العهد، او که از شهر طرابلس در شمال لبنان نامزد انتخابات پارلمانی شده، در سخنانی، برنامه‌های خود را اعلام کرد و گفت که اولویتش مبارزه با فساد و بازگردانی اموال به سرقت رفته و ایجاد یک نظام سیاسی جدید است. او تأکید کرد که می‌بایست قضات از میان افراد متخصص انتخاب شوند تا صلاحیت محاکمه و تحت پیگرد قرار دادن افراد فاسد را داشته باشند.

«عمر حرفوش» با اشاره به فشار‌های اخیر عربستان بر لبنان، افزود: «من آماده‌ام نامزدی خود را برای ریاست دولت آتی اعلام کنم و نمی‌پذیرم که آدم عربستان در لبنان باشم. گزینه و اولویت من لبنان است و اینکه بتوانیم به دور از فرقه‌گرایی دور یکدیگر جمع شویم. باید بتوانیم یک جریان سیاسی فراطائفی به وجود بیاوریم.»

تأکید «عمر حرفوش» به عدم وابستگی به دولت سعودی در صورت انتخاب به عنوان نخست‌وزیر، در شرایطی است که تاکنون عمده رؤسای دولت‌ها به درجات مختلف وابسته به ریاض بودند. تا جایی که فردی، چون «سعد الحریری» تقریبا هیچ تصمیم مهمی را بدون مجوز سعودی‌ها نمی‌گرفت.

انتخابات زودهنگام پارلمانی با تصویب نمایندگان لبنانی قرار است در ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (هفتم فروردین ۱۴۰۱) برگزار شود. نظام لبنان، پارلمانی است و نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور از دل این پارلمان بیرون می‌آیند به همین دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی از اهمیت ویژه‌ای در این کشور برخوردار است که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود. طبق توافق طائف نخست‌وزیر می‌بایست از میان جریان‌های سیاسی اهل سنت باشد.

/فارس

برچسب ها: لبنان ، عربستان ، اهل سنت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: