bazarnews

کد خبر: ۹۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
متخصص داخلی مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان با بیان اینکه بهترین و موثرترین زمان درمان برای بیماران سکته مغزی شروع درمان در زمان طلایی است، گفت: هر ۱۵ دقیقه‌ای که درمان را زودتر شروع کنیم یک ماه از ناتوانی بیمار کاهش میابد.

به گزارش بازارنیوز: دکتر سیده خاتون موسوی‌نژاد به مناسبت هفته جهانی سکته مغزی در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان گنجی اظهار کرد: سکته مغزی یکی از علل ناتوانی و مرگ‌ومیر در بیماران است به همین خاطر آن چیزی که برای ما پزشکان خیلی ارزش دارد این است که بتوانیم ناتوانی در بیماران را کاهش داده و به حداقل ممکن برسانیم.

وی بیان کرد: هر یک دقیقه که از زمان وقوع سکته مغزی می‌گذرد، حدود ۲ میلیون سلول مغزی از بین می‌رود و ما هرچه درمان را دیرتر شروع کنیم تعداد سلول‌های مغزی بیشتری را از دست خواهیم داد.

متخصص داخلی مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان افزود: هر ۱۵ دقیقه‌ای که درمان را زودتر شروع کنیم تقریباً یک ماه از ناتوانی بیمار کاهش میابد.

موسوی‌نژاد ضمن اشاره به فاکتور زمان در درمان سکته مغزی بیان کرد: برای انجام درمان سریع‌تر مردم عزیز بایستی یکسری علائم در رابطه با سکته مغزی بدانند تا در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: سه علامت شایع در بیماران سکته مغزی وجود دارد که اولین علامت در بیشتر بیماران مراجع کننده شاهد آن هستیم، اختلال تکلم است یعنی صحبت کردن فرد دچار مشکل می‌شود و به‌صورت بریده‌بریده و نامفهوم صحبت می‌کند یا اینکه توانایی صحبت کردند را به‌طور کامل از دست می‌دهد.

متخصص داخلی مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اظهار کرد: علامت دیگر ضعف اندام‌های فوقانی یا تحتانی است یعنی بیمار قدرت دست‌وپاهایش نسبت به قبل تقلیل پیدا کرده و حتی در بلند کردن اجسام مشکل داشته و یا در راه رفتن مشکل پیدا می‌کند.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: علامت سوم به‌صورت ساده انحراف صورت است و نیز انحراف دهان به یک سمت است، این‌ها شایعه‌ترین علائم سکته مغزی است که اصولاً بیماران با آن مراجعه می‌کنند.

این پزشک متخصص داخلی مغز و اعصاب با اشاره به مدت‌زمان سه و نیم ساعت به‌عنوان زمان طلایی در درمان بیماران سکته مغزی بیان کرد: همان‌طور که گفتیم مراجعه سریع به پزشک اهمیت دارد چون یک زمانی طلایی وجود دارد که در آن زمان طلایی می‌توانیم درمان را به نحو شایسته شروع کنیم.

وی اظهار کرد: بیمار با علائم سکته مغزی باید در کمتر از سه و نیم ساعت به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه و تحت درمان قرار گیرد و البته برای برخی از بیماران این زمان تا چهار و نیم ساعت هم قابل قبول است.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: کسانی که در این زمان طلایی به بیمارستان مراجعه می‌کنند بلافاصله برای آن‌ها کد ۷۲۴ که مربوط به سکته مغزی است، فعال‌شده و درمان شروع می‌گردد.

وی همچنین ابراز داشت: ما پزشکان در تمام طول هفته و ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به بیماران سکته مغزی هستیم تا زودتر درمان را شروع کرده و ناتوانی این عزیزان را کاهش دهیم.

متخصص داخلی مغز و اعصاب بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان خاطرنشان کرد: مردم عزیز و کسانی که این علائم در آن‌ها ایجاد شد، بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا هر چه سریع‌تر درمان برای این‌گونه بیماران را شروع شود.

/ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: