bazarnews

کد خبر: ۹۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه عرضه خودرو در بورس کالا، بدون در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیر گذار در بازار خودرو را اقدامی بیهوده خواند.

«عرضه خودرو در بورس کالا» اقدامی بیهوده برای ایجاد ثبات در بازار

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش «جواد جهرمی» معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفتگویی پیرامون نحوه عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرده بود که خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند.

اظهارات معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در شرایطی مطرح شده است که تقریبا از یک سال و نیم پیش تاکنون، طرح عرضه خودرو در بورس توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال شده و اکنون با وجود پیگیری‌های انجام شده، وضعیت این طرح فعلا مسکوت مانده و مشخص نیست سرنوشت آن چه خواهد شد. در این طرح، قرار است فروش خودرو‌های داخلی، به بورس کالا محدود و شورای رقابت نیز مسوولیت تعیین قیمت پایه خودرو‌ها را بر عهده داشته باشد.

در ارتباط با این مسئله «رضا مناجی» کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر بورس کالا درگفتگو با بازارنیوز پیرامون عرضه خودرو‌های تولید داخل در بورس کالا اظهار کرد: خودرو یک کالای مصرفی است و عرضه آن در بورس کالا  فقط می‌تواند منجر به ایجاد شفافیت در معاملات آن شود؛ این تحلیل که «با عرضه خودرو به بورس کالا، قیمت این محصول در بازار کاهش می‌یابد» یک گزاره غلط بوده و چنین نتیجه‌ای نیز محقق نخواهد شد چرا که ساختار بورس کالا بر مبنای رقابت استوار بوده و تمامی معاملات موجود در بازار تابع عرضه و تقاضا خاصی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تا زمانی که عرضه خودرو متناسب با تقاضای آن نباشد، مشکل بازار خودرو نیز حل نخواهد شد، خاطر نشان ساخت: توان مصرف‌کننده برای تهیه خودرو به گونه‌ای است که وی درنهایت می‌تواند تعداد محدودی از آن را خریداری کند، این درحالی است شرایط در بورس کالا به نحوی است که مصرف‌کنندگان حاضر در این بازار می‌توانند کالا‌هایی مانند سیمان و فولاد را در حجم قابل توجهی تهیه و خریداری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با عرضه خودرو به بورس کالا، بازار این محصول به ثبات و کاهش قیمت ختم نخواهد شد؛ شفافیت در معاملات تنها وجه مثبت عرضه خودرو به بورس کالا خواهد بود؛ اگر سایر مولفه‌های موثر در بازار خودرو در نظر گرفته نشود ،عرضه خودرو در بورس کالا در نهایت یک اقدام بیهوده خواهد بود.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: