دوشنبه سوم آبان ماه امسال وزیر صمت در توییتی نوشت: سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعهکشی نیست. برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد.
یکشنبه نهم آبان ماه نیز رضا فاطمی امین گفت: موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.(فارس) با این حال روز گذشته یعنی ۱۱ آبان ماه سایت انتخاب گزارش داد قیمت پراید از مرز ۱۶۰ میلیون تومان عبور کرده است.دیروز این سایت خبری نوشته است: ارزانترین پراید موجود در بازار یعنی سایپا ۱۳۲ امروز ۱۳۳ میلیون تومان قیمت دارد و در مقایسه با روز دوشنبه یک میلیون تومان گران شده است. همچنین پراید ۱۵۱ امروز به ۱۶۲ میلیون تومان رسید.
پس از اعلام مخالفت رسمی وزارت صمت با آزادسازی واردات خودرو برخی کارشناسان احتمال گرانی در بازار را هشدار داده بودند و حال دقیقا در دورهای که وزیر صمت وعده ارزانی داده قیمت پراید از مرز ۱۶۰ میلیون تومان گذشته است.
طبق این گزارش، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۱۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۴۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۳۳ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ معادل ۱۶۲ میلیون تومان است.
پیش از این خبرآنلاین نیز گزارش داده بود که قیمت انواع پراید در بازار در آبان ۱۴۰۰ اعلام شد که بر این اساس گرانترین پراید مدل ۱۵۱ پلاس است که صفر آن ۱۶۸ میلیون تومان قیمت خورده است.
آخرین قیمتی که در کارخانه برای پراید اعلام شد، ۴۰ میلیون تومان بود، اما اکنون همان پراید به 160 میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و هر چند که موضوع آزاد سازی واردات خودرو مطرح شده ولی قیمت پراید چندان تغییری نکرده است.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به علت افزایش دوباره قیمت خودرو با وجود رکود شدید در بازار، گفت: بعد از دو هفتهای که بازار در آرامش به سر برده و در بازار رکود شدیدی حاکم بوده است، قیمت خودرو مجدد افزایش یافت.
او با بیان اینکه کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدلها در افزایش قیمت خودرو تاثیر می گذارد بیان کرد: کاهش تیراژ خودروهای داخلی، توقف تولید برخی از مدلها و از طرفی افزایش قیمت ارز مواردی بودند که چند روزی است بر روی قیمت خودروها تاثیر گذاشت.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا برخی مدل ها بیشتر افزایش قیمت دارند و کدام از خودروها این افزایش قیمت را داشته اند گفت: در مدلهای مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک، بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات داخلی تجربه کرده است؛ همچنین مدل دوگانهسوز پژو ۴۰۵ که در پروسهای از زمان بیشترین تقاضا را داشت و پراید ۱۱۱ مواردی هستند که تا حدودی افزایش قیمت را تجربه کردند.
فرزانه گفت: بازار خودرو کشور طبق آمارها و تحقیقات میدانی نیازمند به عرضه یک تا یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال دارد که طی آمار شش ماه امسال از وزارت صمت، خودروسازان توانستند حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کنند که بخشی از این تولید متعلق به خودروهایی است که از قبل در پارکینگ خودروسازان خوابیده است.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دور از انتظار است تا چهار ماه باقیمانده تا پایان سال افزایش ناگهانی تیراژ تولید داشته باشیم گفت: برای سرپا نگه داشتن اقتصاد نیاز است تا کاری انجام داد، وزیر صمت میگویند خودرو تا پایان سال ارزان میشود امری دور از انتظار است. با این گفتهها و دستورات، بازار خودرو نه کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد نه از رکود در میآید و نه به شرایط مطلوبی بر میگردد.
فرزانه با بیان اینکه یک دلیل عمده برای رکود شدید بازار خودرو بلاتکلیف بودن مصرف کننده است، گفت: مصرف کننده با تصور نادرست اینکه اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، قیمت خودرو کاهش می یابد که البته تصور نادرستی است، از خرید خودرو جلوگیری می کند.
چرا قیمت پراید رویایی شد؟
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به صحبتهای وزیر صمت در خصوص افزایش تولید خودرو، گفت: وزیر صمت اشاره کرده اند که برای سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که منوط به چند عامل است.
او با بیان اینکه افزایش تولید خودرو منوط به تقاضا است که با وجود چند نرخی بودن نمیتوان تولید را افزایش داد، گفت: اگر خودرو تک نرخی شود، رانت و فساد از صنعت خودرو خارج خواهد شد. در حال حاضر بیشتر از یک میلیون خودرو نمیتوانیم در سال بفروشیم چرا که مردم توان خرید ندارند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مطالعات نشان داده بیشتر از یک میلیون دستگاه خودرو در سال نمیتوانیم بفروشیم، گفت: آخرین قیمتی که کارخانه برای پراید اعلام شد، ۴۰ میلیون تومان بود، اما اکنون همان پرایدی که تولید نمیشود در بازار به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.
نعمت بخش گفت: باید بتوانیم از شرایط بین المللی استفاده و با بزرگان صنعت خودرو مشورت کنیم؛ یعنی همزمان که میزهای ساخت داخل را برگزار و وابستگی به خارج را کم میکنیم، باید با شرکتهای بزرگ خودروسازی همکاری کنیم. همکاری با شرکتهای بزرگ خودروسازی باعث تولید یک خودرو مشترک میشود که به صادرات ختم خواهد شد.
او با بیان اینکه اکنون مشکلات نقل و انتقال بانکی با کشورهای دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال میشود، با چمدان به ایران میآید!
او گفت: علاوه بر این تعداد خودروهای فرسوده در بازار بسیار زیاد است. تمام دنیا کمک میکنند که خودروهای فرسوده از رده خارج شود و برای اینکه دارندگان خودروهای فرسوده اقشار ضعیف و کم درآمدی هستند باید به آنها کمک شود؛ دولت امریکا اکنون ۴ هزار دلار به کسی که خودرو را از رده خارج کند میبخشد.
دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: باید همه اطلاعات بین الملل درست و راه صادرات باز شود و مستمر ادامه دار باشد؛ دولت باید وام ارزان قیمت به دارندگان خودروهای فرسوده دهد تا خودرو را از رده خارج کنند.
او ادامه داد: با وجود خودروهای فرسوده و رانتی که توزیع میشود، توان تولید به بیش از یک میلیون دستگاه نمیرسد، یعنی نیاز است خودرو فرسوده را از رده خارج کنیم و رانت را از بین ببریم.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان اگر قرار باشد خریدار واقعی خودرو را بخرد، بیشتر از یک میلیون دستگاه نمیتوان فروخت مگر اینکه کمک به از رده خارج کردن ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده یا صادرات ۳۰۰ هزار خودرو در بازار صادارتی کنیم.
پیشنهاد ویژه/