bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
بیش از 60 کشوری که وارد شاخص جهانی قیمت مسکن صندوق بین‌المللی پول شده‌اند، سه‌چهارم آن ها شاهد افزایش قیمت مسکن در طول سال 2020 بوده‌اند و این روند تا حد زیادی در کشورهای با داده ها و اطلاعات جدید تر ادامه یافته است.

 

ادامه اوج گیری قیمت مسکن در کشورهای جهان

گروه راه و مسکن بازارنیوز: دکتر مهدی دهقان؛ در حالی که بیشتر شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته روند کاهشی داشتند، قیمت مسکن تا حد زیادی از تأثیرات همه‌گیری کرونا در امان ماند. از بیش از 60 کشوری که وارد شاخص جهانی قیمت مسکن صندوق بین‌المللی پول شده‌اند، سه‌چهارم آن ها شاهد افزایش قیمت مسکن در طول سال 2020 بوده‌اند و این روند تا حد زیادی در کشورهای با داده ها و اطلاعات جدید تر ادامه یافته است. نمودار این هفته صندوق بین المللی پول به شاخص جهانی قیمت مسکن اختصاص یافته است که ملاحظه می فرمایید.

 

ادامه اوج گیری قیمت مسکن در کشورهای جهان

نمودار (1): شاخص جهانی قیمت مسکن صندوق بین­المللی پول

منبع: صندوق بین المللی پول

توضیحات: قیمت مسکن در 23 کشور از 60 کشور موجود در شاخص جهانی قیمت مسکن صندوق بین المللی پول برای سال 2020 بیش از 5 درصد افزایش یافت.

 

تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که نرخ‌های پایین بهره به رونق قیمت مسکن کمک کرده است، علاوه بر این حمایت‌های سیاسی ارائه ‌شده توسط دولت‌ها و نیاز بیشتر کارگران به توانایی کار در خانه به این امر کمک کرد. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، جستجوهای آنلاین برای خانه‌ها به رکوردی بی سابقه رسیده است. علاوه بر این عوامل تقاضا، قیمت مسکن همسو با اختلالات زنجیره تامین که هزینه های چندین نهاده را در فرآیند ساخت و ساز افزایش داد، افزایش یافت.

در حالی که عوامل بنیادی تقاضا و عرضه می‌توانند بخش عمده‌ای از شناور بودن بازارهای مسکن در طول همه‌گیری را توضیح دهند، با این حال، سیاست‌گذاران، توسعه و تحولات این بخش را به دقت تحت نظر دارند.

 

همانطور که در مطالعه اخیر صندوق بین المللی پول در مورد مقرون به صرفه بودن مسکن در اروپا مشخص شده است، افزایش قیمت مسکن نسبت به درآمد، تهیه مسکن را برای بسیاری از اقشار جامعه ناممکن ساخته است. ترتیبات کاری پس از همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند نگرانی‌های نابرابری را تشدید کند، زیرا افراد پردرآمد در مشاغل دورکار برای خانه‌های بزرگ‌تر اقدام  می‌کنند که باعث می‌شوند خانه‌ها برای ساکنان با رفاه کمتر، مقرون به صرفه نباشند. افزایش قیمت مسکن بر تورم کل در برخی کشورها نیز تأثیر داشته است و می تواند منجر به فشارهای تورمی ادامه دار شود و به این امر کمک کند.

بیش از یک دهه پیش، تغییر ناگهانی در قیمت مسکن آغاز بحران جهانی مالی بود. با این حال، رونق در اعتبارات خانوار و قیمت مسکن در بسیاری از کشورها قبل از آن بحران - و بسیاری از سقوط‌های قبلی مسکن - امروزه کمتر دیده می‌شود. از این رو، در یک سناریوی محتمل، افزایش نرخ‌ بهره، لغو سیاست‌های حمایتی با شروع احیای اقتصادی و احیای عرضه به موقع مصالح ساختمانی، می‌تواند منجر به عادی‌سازی قیمت مسکن شود. 

 

Source:https://blogs.imf.org/2021/10/18/housing-prices-continue-to-soar-in-many-countries-around-the-world/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: