bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
ماهواره هایی که در فضا در حال چرخش هستند به اطلاع رسانی تصمیمات اقتصادی - هم برای صنعت و هم برای سیاست گذاران - کمک می کنند.

جهانی شگفت انگیز و  رویکردی جدید:  ردیابی تجارت از فضا

 

گروه بین الملل بازارنیوز:مهدیه تقوی؛ زمانی که شروع همه‌گیری شرایط اقتصادی در سراسر جهان را به شدت تغییر داد، سیاست‌گذارانی که به داده‌های اقتصادی بلادرنگ دسترسی داشتند، در موقعیت بهتری برای اتخاذ تصمیم‌های سریع و آگاهانه سیاسی قرار داشتند. دنیای جدیدی از کلان داده ها اکنون در حال آشکار شدن است، جایی که ماهواره هایی که در فضا در حال چرخش هستند به اطلاع رسانی تصمیمات اقتصادی - هم برای صنعت و هم برای سیاست گذاران - کمک می کنند.

جهانی شگفت انگیز و  رویکردی جدید:  ردیابی تجارت از فضا

نمودار (1): ردیابی تجارت هفتگی

منبع: صندوق بین المللی پول

توضیحات: داده‌های ترافیک کشتی‌های تحت نظارت ماهواره‌ای نشان‌دهنده انقباض شدید میزان واردات برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام است، قبل از اینکه سازمان بهداشت جهانی  اعلام کند کووید 19 یک بیماری همه‌گیر جهانی است.

توجه: شاخص میزان واردات، 2019 برابر با 100 است. میزان تجارت هفتگی به طور میانگین در طی 13 هفته متحرک است. کشورهای جزایر اقیانوس آرام که وابستگی زیادی به گردشگری دارند، فیجی، پالائو، ساموآ و وانواتو هستند. شاخص سختگیری کووید 19 میانگینی از شاخص های دقیق برای فیجی، جزایر سلیمان و وانواتو است. شاخص سخت‌گیری، سخت‌گیری سیاست‌های شیوه ی" قرنطینه" را ثبت می‌کند که عمدتاً رفتار افراد را محدود می‌کند، سخت‌ترین پاسخ 100می باشد.

تحقیقات جدید کارکنان صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که برخی از شکاف‌های بزرگ داده‌ای که به طور معمول در کشورهای کوچک شکننده با آن مواجهه هستند، می‌توانند با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای پر شوند. به طور خاص، میزان تجارت را می توان در زمان واقعی اندازه گیری و ردیابی کرد، که یک ورودی حیاتی برای تصمیم گیری های سیاستی است. به عنوان مثال، همانطور که در نمودار صندوق بین المللی پول نشان داده شده است، این روش ردیابی تجارت می تواند اختلالات تجارت و زنجیره تامین در منطقه اقیانوس آرام را قبل از اعلام یک بیماری همه گیر جهانی در مارس 2020 توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) برجسته کند.

در مورد کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه این کشورها با بستن مرزهای خود توانستند خود را از شیوع کووید 19 مصون نگه دارند، اما از پیامدهای اقتصادی این همه‌گیری، به ویژه در اوایل سال 2020 مصون نبودند.

همه کشورها در مراحل اولیه همه‌گیری، به دلیل اختلالات عرضه مربوط به محدودیت‌های بندری که بر شبکه تجاری منطقه‌ای، از جمله قرنطینه در چین، تأثیر گذاشت، انقباض شدید واردات را تجربه کردند. بعداً، واردات با شوک تقاضای ناشی از قرنطینه بیشتر کاهش یافت. واردات متعاقباً در کشورهایی با وابستگی کم به گردشگری بهبود یافت، اما در اقتصادهای گردشگری محور کاهش یافت.

در حالی که رشته‌های مختلف تحقیقات به بررسی این موضوع ادامه می‌دهند که چگونه داده‌های ماهواره‌ای می‌توانند الگوهای تجارت (و سایر موارد) را بهتر اطلاع دهند، روش تخمین جدید ما به پر کردن شکاف‌های موجود در داده‌های رسمی کمک می‌کند و هشدارهای اولیه درباره نقاط عطف در فعالیت‌های اقتصادی را ارائه می‌دهد. این الگوریتم بر چالش های مطالعات قبلی در تخمین بار محموله غلبه می کند. از اطلاعات دقیق در مورد برنامه های خطوط حمل و نقل برای اعتبار سنجی تماس های بندر استفاده می کند و اطلاعات خاص کشور را برای تعیین مرزهای بندر اعمال می کند. با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای ردیابی کشتی‌های  از پلتفرم جهانی سازمان ملل، شاخص‌های روزانه فعالیت‌های بندری و تجاری را برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام ایجاد می‌کند.

اطلاعات به موقع در مورد اختلالات تجاری برای کشورهای جزیره اقیانوس آرام با توجه به آسیب پذیری آن ها در برابر شوک های خارجی، از جمله بلایای طبیعی مرتبط با آب و هوا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رویکردی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد می‌تواند به اندازه‌گیری تأثیر چنین شوک‌هایی، ارائه اطلاعات حیاتی برای بستن شکاف‌های داده‌ها و به‌طور بالقوه کمک به ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی گسترش یابد.

 

Source:https://blogs.imf.org/2021/11/02/brave-new-world-tracking-trade-from-space/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1] Brave New World: Tracking Trade from Space

[2] Serkan Arslanalp, Robin Koepke, and Jasper Verschuur

برچسب ها: فضا ، تجارت ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: