bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: با شعار نمی‌شود بودجه تدوین کرد، چون منابع اصلی درآمد ما، نفت و مالیات است که در حال حاضر در زمینه نفت مشکل داریم. امیدوارم این اتفاق بیفتد وگرنه به نظر می‌رسد مسئولین باید از سمت خود استعفاء دهند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مهدی پازوکی، اقتصاددان و کارشناس بودجه در خصوص اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر بستن بودجه بدون کسری و همچنین این که بودجه ۱۴۰۱ قرار نیست انقباضی مالی باشد، به بازارنیوز گفت: هنوز زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی فرا نرسیده؛ لذا آن زمان می‌توان بررسی کارشناسی روی بودجه پیشنهادی دولت انجام داد. اما این که شرایط احقاق چنین شعار‌هایی وجود دارد یا خیر، حتما وجود دارد که دوستان چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند. ما شرایط پشت پرده را نمی‌دانیم، ولی اگر سیاست خارجه با همین روند که تاکنون هست، ادامه پیدا کند و برجام احیا نشود، نمی‌دانم چگونه قرار است بودجه بدون کسری بسته شود. البته امیدوارم که بتوانند چنین کاری کنند.     

وی افزود: با شعار نمی‌شود بودجه تدوین کرد. منابع اصلی درآمد ما، نفت و مالیات است که در حال حاضر در زمینه نفت مشکل داریم. دولت هدف رشد اقتصادی را هم سالانه ۸ درصد اعلام کرده است. تحقق این هدف، زمانی است که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم. قرار نیست دولت تنها، رشد اقتصادی به وجود بیاورد، چون به تنهایی نخواهد توانست. امیدوارم این اتفاق بیفتد وگرنه به نظر می‌رسد مسئولین باید از سمت خود استعفاء دهند.

پازوکی در خصوص این که چگونه تاکنون پیشبینی مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ محقق شده است، اظهار کرد: طبیعی است که میزان مالیات پیش بینی شده در بودجه ما محقق شود، چون ما رقمی نزدیک به ۴۰ درصد تورم داشتیم و این تامین مازاد پیشبینی، نتیجه همین تورم است. مالیات از این طریق تامین خواهد شد، اما در همین بودجه ۱۴۰۰، مجلس ۳۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی و ۱۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای کشور پیشبینی کرده؛ آیا این رقم تحقق پیدا کرده است؟ اگر تحقق پیدا نکرده، چه منبع درآمدی جایگزین آن خواهد شد؟

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید یک ماه دیگر منتظر باشیم تا دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، ولی من به عنوان یک ناظر آگاه بعید می‌دانم این شعار بودجه بدون کسری محقق شود. بودجه هر سال رشد طبیعی خواهد شد، چون حقوق کارکنان یا معلمان را که نمی‌توانند نپردازند و از طرفی هم در قسمت منابع دچار مشکل هستیم. اما به عنوان یک ایرانی امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد، چون هرچه بودجه ما متوازن‌تر، متعادل‌تر و بدون کسری باشد، به نفع اقتصاد کشورمان خواهد بود.

پازوکی تصریح کرد: قطعا اگر بودجه به صورت ایده‌آل بسته شود و خدایی ناکرده اهداف و پیشبینی‌های آن محقق نشود، قطعا دارای تبعات منفی برای کشور خواهد بود. اگر اقتصاد ایران سیاست فعلی را ادامه دهد و اقتصاد در گرو سیاست خارجی باشد، افق مناسبی را در مقابل آن نمی‌بینم. دولت اگر بتواند این گره را باز کند، خدمت بزرگی به اقتصاد کشور کرده است.

گفتنی است؛ مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در چند مورد از سخنان خود پس از دوره ریاست گفته که دولت بودجه سال آینده را بدون کسری بودجه خواهد بست. وی در یکم آبان 1400 در سخنرانی مربوط به روز آمار، با اشاره به تلاشهای دولت برای بازگشت ثبات به اقتصاد کشور گفت: بودجه ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه تدوین خواهیم کرد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: