bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
لیزر از جنس نور هست. لیزر در حقیقت نور تقویت شده ای است که می‌تواند باعث بریده شدن و افزایش حرارت اجسام شود. با پیدایش لیزر، این تکنولوژی سریعا در پزشکی هم کاربرد پیدا کرد و به همین ترتیب لیزر در جراحی های ستون فقرات هم پرکاربرد شد. از دهه ۹۰ تاکنون صدها هزار کیس جراحی لیزری ستون فقرات به خوبی انجام شده است.

دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد و از اعضای رسمی انجمن بین المللی مطالعه درد IASP در مورد مزایا عمل لیزر دیسک و افرادی که می توانند از این روش درمانی استفاده کنند توضیحاتی ارائه نموده اند که در ادامه می توانید مطالعه بفرمایید.

لیزر از جنس نور هست. لیزر در حقیقت نور تقویت شده ای است که می‌تواند باعث بریده شدن و افزایش حرارت اجسام شود. با پیدایش لیزر، این تکنولوژی سریعا در پزشکی هم کاربرد پیدا کرد و به همین ترتیب لیزر در جراحی های ستون فقرات هم پرکاربرد شد. از دهه ۹۰ تاکنون صدها هزار کیس جراحی لیزری ستون فقرات به خوبی انجام شده است.

یکی از جدیدترین کاربردهای لیزر در جراحی ستون فقرات و روش‌های درمان فتق دیسک، جراحی لیزری فتق دیسک گردن و کمر است (PLDD). در این روش پزشکان فوق تخصص درد با هدف کاهش فشار دیسک بیرون زده و تسکین درد از لیزر برای کمک به رفع فشار وارده بر روی عصب استفاده می‌کنند.

عمل لیزر دیسک کمر و گردن ، بدون بیهوشی عمومی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بدین معنی که برای انجام آن فقط پوست و ماهیچه‌های کمر که در مسیر ورود سوزن هستند بی‌حس می‌شوند و مقدار کمی داروی آرامبخش به بیمار داده می شود.

عمل دیسک کمر با لیزر در مقایسه با جراحی باز دیسک عوارض و دوره نقاهت کمتری دارد چراکه دیگر نیازی به بیهوشی طولانی و باز کردن کمر نیست.

دکتر محمدرضا کاظمی : در این عمل یک سوزن نازک با هدایت دستگاه رادیولوژی به مرکز دیسک وارد شده و به  وسیله فیبر نوری مخصوصی لیزر به فضای داخل دیسک (هسته یا نوکلئوس پولپوزوس) فرستاده شده که در نتیجه آن مقداری از هسته دیسک تبخیر می گردد و با تبخیر آن فشار داخل دیسک کاهش می یابد (مانند تایری که باد داخل آن کاهش یابد) با کاهش فشار داخل دیسک، فشار از روی عصب درگیر برداشته می شود و علایم بیمار مرتفع می گردد و در طول زمان دیسک فرصت ترمیم پیدا کرده و دیواره دیسک ترمیم می گردد (پروسه کاهش فشار داخل دیسک چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد). این روش مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا FDA هست و به صورت سرپایی انجام شده و با بیحسی موضعی بوده و یک ساعت پس از اتمام عمل بیمار مرخص می گردد.

عمل دیسک کمر با لیزر

اندیکاسیون انجام عمل لیزر دیسک PLDD

  • عدم پاسخ دهی به درمان های محافظه کارانه و غیر تهاجمی
  • پارگی خیلی شدید در دیسک اتفاق نیفتاده باشد.
  • دیسک خشک نشده باشد یعنی آب دیسک کاملا از بین نرفته باشد.
  • ارتفاع دیسک به کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا نکرده باشد.
  • تخریب عصبی شدید (Denervation) در عصب های تحت فشار اتفاق نیفتاده باشد.

مزایا عمل لیزر دیسک PLDD

  • سرپایی و بدون مشکلات بستری است.
  • کم تهاجمی است.
  • بدون برش انجام می گیرد.
  • نسبت به سایر روشهای جراحی هزینه کمتری دارد.
  • دستکاری کمتر ستون فقرات و جلوگیری از چسبندگی های بعد عمل و آرتروز مفاصل فاست بین مهره ای.

 

هزینه عمل لیزر دیسک PLDD

هزینه عمل دیسک کمر با لیزر مشتمل برمجموع هزینه خرید فیبر نوری لیزر و تجهیزات آن و هزینه انجام عمل است که با توجه به تعداد سطوح درگیری دیسک و تعداد تجهیزات لیزر و … متغیر خواهد بود، لیکن در کل هزینه این تکنیک نسبت به سایر روش‌های جراحی دیسک به مراتب کمتر خواهد بود.

برچسب ها: دیسک کمر ، لیزر ، عمل
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: