bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران سال‌هاست که به افغانستان برق صادر می‌کند و مردم این کشور به خاطر کمبود انرژی در وضعیت خطیری هستند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره قرارداد‌ها با طالبان و حضور ایران در بازار افغانستان اظهار داشت: آن‌چه برای ما مهم است مردم افغانستان هستند. برای ادامه صادرات و ادامه توافق بین شرکت توانیر ایران و شرکت برشنا افغانستان باید سفر‌هایی انجام می‌شد و انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: استاندار خراسان رضوی برای تسهیل تردد کامیون‌ها و ادامه مراودات در حوزه سوخت و انرژی سفری به افغانستان داشت.

خطیب زاده همچنین درخصوص سفر هئیت‌هایی از افغانستان به تهران؛ افزود: سفر‌ها به ایران به صورت عادی با آگاهی کابل و دوستانمان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانستانی انجام می‌شده و شده است.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید جناب آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در وزارت خارجه مستقر شدند و فعالیت هایشان را شروع کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کاظمی قمی بزودی سفری به کابل خواهد داشت و این رفت و آمد‌ها بین کشور‌های همسایه در سطح خود و با چارچوب‌هایی که در بیانیه تهران به دقت و شفافیت آمده در جریان بوده و ادامه خواهد یافت.

وی همچنین درباره نفتکش توقیف شده توسط سپاه پاسداران و احضار سفیر ایران در ویتنام گفت: در خصوص خبرسازی‌های برخی رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنم. آن‌چه روشن است ما در تماس نزدیک با دولت ویتنام هستیم و مراحل کشتی در حال انجام است. خدمه دسترسی‌های عادی کنسولی دارند و به محض این‌که مسائل فنی حل شود، موضوعی در خصوص کشتی ویتنامی وجود ندارد و موضوع احضاری هم در میان نیست.

خطیب زاده در ادامه درباره حمله سایبری اخیر به سامانه سوخت و این‌که برخی آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل آن می‌دانند تصریح کرد: مراجع فنی باید در این باره اظهارنظر کنند. هیچ کس نمی‌تواند در خانه شیشه‌ای بنشیند و دیگران را مورد حمله سایبری قرار دهد. همه می‌دانند توان ایران چیست و هم آسیب پذیری‌های گسترده آن‌ها را می‌دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران با برخی کشور‌ها توافقنامه دوجانبه همکاری در حوزه امنیت سایبری دارد و آمادگی خود را اعلام می‌کند بتواند در یک ترتیبات دسته جمعی در امنیت سایبری حضور داشته باشد، ولی این‌که برخی کشور‌ها و رژیم‌ها بخواهند از این فضا سوء استفاده کنند پاسخ‌های خودشان را گرفتند و پاسخ‌های دردناکی گرفتند و بعد از این هم خواهند گرفت.

وی همچنین با ارائه گاهشمار دیپلماسی در هفته گذشته گفت: هفته گذشته هفته دیپلماتیک پرمشغله‌ای بود. دوشنبه ۱۰ آبان ماه رایزنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با مشاور ارشد وزیر امورخارجه کشورمان برگزار شد. چهارشنبه ۱۲ آبان ماه برخی محکومان در تایلند با تلاش و پیگیری سفارت و دوستان ما در نهاد‌های ذیربط به کشور منتقل شدند.

خطیب زاده افزود: روز پنجشنبه ۱۳ آبانماه تماس تلفنی وزیران امور خارجه عراق و سوریه را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم. علاوه بر این وزیران امورخارجه چین، کویت و اردن و همچنین تعداد از سفرای مقیم در پیام‌های جداگانه جویای حال وزیر امور خارجه شدند و برای ایشان آرزوی سلامتی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: روز شنبه گفت و گوی تلفنی وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای انجام شد. علاوه بر این گفت و گوی وزیر امورخارجه با همتای آذربایجانی در همان روز انجام شد و در این گفتگو درباره توافق و تمرکز بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و عبور از برخی موضوعات و سوء تفاهم‌های رسانه‌ای تبادل نظر شد.

خطیب زاده، گفت و گوی تلفنی وزیر امورخارجه چین با وزیرامورخارجه کشورمان را از دیگر تحولات حوزه دپیلماسی این هفته برشمرد و گفت: این هفته همچنین روسای قوا و برخی مقامات کشوری و لشکری جویای احوال وزیر امورخارجه کشورمان بودند چرا که ایشان به دلیل کرونا در قرنطینه هستند و از منزل کار‌ها را پیگیری می‌کنند.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: