bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
با پیگیری‌های بازارنیوز انجام شد؛
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران ضمن رد ادعای رئیس اتحادیه سوپر‌مارکت‌ها و نماینده اراک، باری دیگر به تعهد این انجمن بر کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی در ماه گذشته تاکید کرد.

گروه کشت وصنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش، «سعید درخشانی» رئیس اتحادیه سوپر‌مارکت ومواد پروئینی در گفتگو با بازارنیوز مدعی شد که کاهش قیمت ۱۰ درصدی اعمال نشده و هنوز قیمت‌های محصولات لبنی ثابت است.

علاوه بر این، «محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در جلسه علنی (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی  از گرانی کالا‌های اساسی انتقاد کرد و گفت: وزیر جهاد در این خصوص وعده داده است که قیمت مواد لبنی ۱۰ درصد کاهش یابد، اما نه تنها این کاهش قیمت انجام نشد بلکه با افزایش قیمت نیز روبرو بودیم.



پیرو همین موضوع، «سید محمد‌رضا بنی طبا» سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران در گفتگو با بازارنیوز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و پیرامون آن اظهار کرد: نخست آن که ۱۰ درصد کاهش قیمت محصولات لبنی که ماه قبل مطرح شد، بر این اصل استوار بود که با درخواست وزارت جهاد کشاورزی، کارخانه‌های لبنی و خرده فروشان هر یک به نفع مصرف‌کنندگان، از ۵ درصد از سود خود در سه قلم کالای مشخص چشم‌پوشی کنند.



سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران افزود: برخلاف ادعای رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها، شرکت‌های لبنی عرضه سه محصول ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی را با کاهش قیمت ۱۰ درصد عرضه می‌کنند.



وی تشریح کرد: رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها در قیمت محصولات اشتباهاتی را داشته‌اند چرا که شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی تا قبل از کاهش قیمت ۱۰ درصدی، ۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و طی این یک ماه این محصول با احتساب تخفیف ۱۰ درصدی به رقم ۷ هزار ۴۰۰ تومان تعدیل یافت؛ رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها هم در گفتگو خود با بازارنیوز به همین رقم صحه گذاشته و  قیمت کنونی عرضه ۷۴۰۰ تومان را تایید کرده است.



بنی طبا تاکید کرد: این کاهش قیمت در خصوص محصولاتی مانند ماست ست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی هم اجرا شده است؛ اکنون ماست دبه‌ای به مغازه‌دار ۲۹ هزار ۱۵۰ هزار عرضه و مغازه دار نیز موظف است آن را ۳۰ هزار ۶۰۰ تومان بفروشد، پنیریواف ۴۰۰ گرمی نسبتا چرب، درب مغازه ۱۵ هزار تومان عرضه و مغازه دار نیز موظف است آن را ۲۰ هزار تومان فروشد؛ با تکیه بر این قیمت‌ها می‌توان به جزئت ادعا کرد که وعده ۱۰ درصد کاهش قیمت اعمال شده است.



سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران خاطر نشان ساخت: صحبت‌های رئیس اتحادیه سوپر‌مارکت‌ها خود شهادتی بر کاهش قیمت سه قلم محصول لبنی مذکوری است که ماه قبل وعده کاهش قیمت آن به مردم داده شده بود، قیمت شیر نایلونی ۷ هزار ۵۰۰ تومانی مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها در واقع همان مبلع کاهش یافته آن است. اکنون مسئله این است که بخش خرده فروشی به دلیل کاهش سود خود در این محصولات انگیزه لازم برای دریافت این محصولات و عرضه آن‌ها را ندارد و این امر باعث شده برخی فروشگاه‌ها از پذیرش این اقلام از شرکت‌های پخش خودداری کنند.



وی پیرامون اظهارات «محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک در خصوص عدم کاهش ۱۰ درصدی سه قلم از محصولات لبنی، گفت: کاهش قیمت در این سه قلم اتفاق افتاده، اما نماینده مردم اراک نباید فراموش کند که مسئولیت حراست از قدرت خرید مردم و نیز مسئولیت کاهش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان با سیاست‌گذاران اصلی یعنی دولت و مجلس است.

 

وی در پایان تایید کرد: اگر هزینه‌های تولید افزایش یافته و از طرفی دیگر قدرت خرید مردم کم شده، پیرامون این مسئله نباید تولید کننده متهم شود. سیاست‌های کلان کشور که در حوزه اختیارات مجلس و دولت باید به نحوی اصلاح شود که منجر به افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه تولید برای تولیدکننده گردد؛ تولیدکننده مسئول وضعیت کنونی و کاهش قدرت خرید مردم نیست.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: