bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
هر کیلو برنج خارجی در فاصله زمانی ۱۸ ماهه، افزایش قیمت ۱۵ هزار تومانی را تجربه کرده است.

جزئیات افزایش قیمت برنج خارجی  طی یک سال‌ونیم گذشته+ نمودار

گروه کشت وصنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و با بررسی‌های بازارنیوز، قیمت هر کیلو برنج خارجی در بازه زمانی یک سال و نیم گذشته نوسان قیمت زیادی را تجربه کرده است. طبق نمودار، آخرین قیمت هر کیلوبرنج ایرانی در شهریور سال ۱۴۰۰، رقمی بالغ بر ۲۶ هزار تومان بوده است.

اکنون و پس از گذشت دو ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، برسی‌های انجام شده نشان‌دهنده آن است که قیمت هر کیلو برنج خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر مراکز فروش خاروبار  همچنان با قیمتی بالغ بر ۲۶ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

جزئیات افزایش قیمت برنج خارجی  طی یک سال‌ونیم گذشته+ نمودار

با استناد بر اطلاعات مرکز آمار، قیمت هر کیلو برنج خارجی در ابتدای سال ۹۹ (فروردین) ۱۰ هزار تومان بوده است، اما به مرور زمان و با رشد نرخ تورم در اقتصاد کشور، جهش قیمت این کالا از ابتدای همان سال شروع و تا کنون هم ادامه داشته است.


 همانگونه که ذکر شد، روند افزایش قیمت برنج خارجی از اردیبهشت سال ۹۹ آغاز و تا کنون همچنان ادامه دار بوده است؛ البته باید این نکته را هم یادآور شد که فرایند افزایش قیمت برنج خارجی از اردیبهشت تا آبان سال ۹۹ روندی پلکانی داشته و پس از آن یعنی از آذر سال ۹۹ تا شهریور سال ۱۴۰۰ روند یک نواختی را طی کرده است.


با وقوع خشکسالی از ابتدای سال ۱۴۰۰، قیمت هر کیلو برنج، چه ایرانی و چه خارجی شاهددست‌خوش تغیییراتی در نرخ خود بوده و همزمان با وقوع این امر ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت نیز به مانند سال‌های گذشته اعمال شد؛ اکنون و پس از گذشت دو ماه از نیمه دوم سال جاری، ممنوعیت واردات برنج خارجی لغو گردیده و قرار است از آذر امسال محموله‌های برنج خارجی وارد کشور شود؛ اعضای انجمن واردکنندگان برنج بر این اصل معقتدند که با واردات برنج خارجی، قیمت برنج خارجی و ایرانی، در بازار شاهد کاهش قیمت قابل توجهی خواهد شد؛ حال باید دید که این ادعا تا چه صحیح و امکان پذیر است.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: