bazarnews

کد خبر: ۹۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک مقام مسئول در خصوص افزایش مصرف موبایل و تبلت در کشور اظهار کرد: بعد از شروع همه گیری کرونا، سال ۹۹ حدود ۱۵ میلیون دستگاه در کشور مصرف شد و برای امسال پیش بینی می‌شود این میزان به ۱۸ میلیون دستگاه برسد و این نشان می‌دهد که الگوی مصرف تغییر کرده و موبایل به یک کالای ضروری در سبد خانوار تبدیل شده است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون توییت روز گذشته انجمن در خصوص افزایش میزان تقاضا در مقابل میزان واردات موبایل در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد:  این اتفاق دلایل مختلف دارد که مهمترین آن، پاندمی کرونا و تغییر سبک زندگی پس از فراگیری این بیماری بود. برخی امور روزانه مانند بحث آموزش در کشور در طی این دو سال گذشته کاملا با قبل متفاوت شده و آموزش غیرحضوری تقاضا را برای کالا‌های دیجیتالی خصوصا موبایل بالا برده است.

وی در خصوص کاهش میزان واردات نسبت به تقاضا در ۷ ماهه نخست سال، تاکید کرد: هیچ مشکل وارداتی در سال جاری وجود نداشته و طرح رجیستری هم تاثیر منفی بر روند واردات وارد نکرده است. قلّه واردات موبایل در ایران به سال‌های ۹۵ و ۹۶ باز می‌گردد که میزان آن به حدود ۲۵ میلیون دستگاه در سال رسیده بود. در این سال‌ها هنوز رجیستری اجرا نشده بود و در همان دوره ما بیشترین حجم واردات موبایل را در کشور داشتیم. بعد از اجرای طرح رجیستری، به صورت میانگین، تا قبل از کرونا، واردات موبایل به ۱۵ میلیون دستگاه رسید.

عالیان افزود: بعد از شروع همه گیری کرونا، سال ۹۹ حدود ۱۵ میلیون دستگاه در کشور مصرف شد و برای امسال پیش بینی می‌شود این میزان به ۱۸ میلیون دستگاه برسد و این نشان می‌دهد که الگوی مصرف تغییر کرده و موبایل به یک کالای ضروری در سبد خانوار تبدیل شده و همین باعث شده قیمت آن هم رقابتی شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت در خصوص نوسانات قیمت موبایل در سال جاری تصریح کرد: امسال قیمت بسیاری از کالا‌ها در کشور تغییر کرده و افزایش شدیدی داشته، ولی موبایل نسبت به افزایش نرخ ارز، افزایش چندانی نداشته است. برخی از رسانه‌ها و افراد ادعا می‌کنند که قیمت موبایل ۲۰ درصد افزایش داشته که مبنای این ادعا مشخص نیست.

وی افزود: آنچه که ما در بازار می‌بینیم، افزایش قیمت نبوده بلکه، به کاهش قیمت، نسبت به رشد قیمتی سایر کالا‌ها رسیدیم و قیمت موبایل باید بیشتر از این رقم‌ها باشد. واقعیت این است که موبایل تنها کالایی در کشور است که شفافیت کامل دارد. تمام زنجیره آن از زمان ورود به کشور تا مصرف، شفاف است و طرح رجیستری باعث شده شفافیت در این حوزه افزایش پیدا کند  و به همین خاطرافزایش قیمت بی‌دلیل را در این بازار شاهد نباشیم.

عالیان در خصوص رشد مصرف تبلت در سال‌های کرونایی هم اذعان کرد: پاندمی کرونا تا حدودی مصرف تبلت هم بالا برد. اکنون میزان مصرف تبلت در کشور حدود ۲ میلیون دستگاه در سال است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش مصرف را نسبت به سال‌های قبل از کرونا، در دو سال گذشته تجربه کردیم.

پایان پیام//

برچسب ها: موبایل ، تبلت ، کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: