bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
بنا بر آخرین برسی‌های انجام شده، نظارت بر توزیع دارو‌ها از طریق سامانه تیتک در داروخانه‌ها در وضعیت مناسبی قرار داشته و در این میان، تنها بخش بستری (بیمارستان) است که از کارنامه قابل قبولی در این حوزه برخوردار نیست؛ درحال حاضر این مسئله باعث نشت دارو به بازار سیاه شود.

فیلم|نشت و توزیع دارو‌های یارانه‌ای در بازار سیاه ناصر خسرو/ چرا دارو‌های وارداتی در سامانه تیتک ثبت نمی‌‍شوند؟

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ در پی وقوع بحران ارزی و کمبود دارویی و اختلاف آماری بین وزارت بهداشت، بانک مرکزی و گمرک، سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت از سامانه‌ای تحت عنوان ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو که به اختصار «تیتک» نامیده می‌شود رونمایی کرد.

«تیتک» این قابلیت را دارد که تمام دارو‌های وارداتی و تولیدی را از ابتدای زنجیره تولید و واردات، تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده رصد کند؛ با استفاده از این سامانه می‌توان جلوی قاچاق معکوس دارو‌ها را گرفت و به هدررفت منابع ارزی پایان داد.

درحال حاضر و با توجه به آثار مثبت «تیتک» اکنون این سامانه به طور ناقص و تنها در بخش سرپایی اجرا می‌شود و هیچ‌یک از دارو‌های عرضه شده در بخش بستری در سامانه به ثبت نمی‌رسند! این مسئله بستر گسترده‌ای برای بروز تخلفات حوزه دارو و نشت آن به بازار سیاه فراهم آورده است.

جزئیات بیشتر این امر را در کلیپ زیر مشاهده کنید:



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: