bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
خبر افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت خودرو شوک مثبتی برای بازار سرمایه بود و اگر رئیس جمهور دستور لغو آن را صادر نمی‌کرد شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در دسترس بود، اما حالا خیلی‌ها نگرانند!

هفته پیش خبر افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت خودرو شوک مثبتی برای بازار سرمایه بود و اگر بعد از آن دستور رئیس جمهور برای لغو این اقدام صادر نمی‌شد، حتما دستیابی به چشم انداز شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی درهفته پیش رو ممکن بود، اما حالا معلوم نیست چه خبر شود!

برخی می‌گویند همین هفته سازمان حمایت مجوز این افزایش قیمت را به صورت رسمی صادر می‌کند و دولتی‌ها هم نوسان خود را می‌گیرند، برخی دیگر هم ادامه رنج خودروساز‌ها تا موافقت دولت با افزایش قیمت را مطرح می‌کنند، به طور قطع این تصمیم رئیس جمهور در شرایطی که مجبور است تا پایان سال اوراق بفروشد برای بازار بسیار خطرناک است، زیرا همین چند وقت پیش بود که رئیس جمهوری از افت بازار ابراز نگرانی کرده بود و از مسئولان خواست شرایط ثبات را برای بازار ایجاد کنند.

البته نباید فراموش کرد فروشنده سهام خودرویی در روز شنبه در قیمت‌های بالاتر خریدار خواهند بود، زیرا به دلیل خرید‌های سنگین هفته گذشته از شنبه سهامداران بزرگ هیچ وقت اجازه نزول سهم‌ها را نخواهند داد و هر پایینی را خرید خواهند زد. از این رو سهامداران باید صبور و غیر عجلول از سهام‌ها سود محافظت کنند تا مزد صبوری خود را بگیرند و اسیر شائبه‌ها و شایئه‌ها و خبر‌های نوسانی نشوند.

دولت چاره‌ای ندارد برای حذف رانت و فساد در نهایت با حذف قیمت‌های دستوری موافقت کند، همانطوری که ناچاره شده با حذف ارز دولتی موافقت کند، این دو بال یک اقتصاد بیمار و رانت زا است، از این رو خیلی پابرجا نمی‌مانند

در حال حاضر همه ما با این واقعیت روبرو هستیم که دولت چاره‌ای ندارد برای حذف رانت و فساد در نهایت با حذف قیمت‌های دستوری موافقت کند، همانطوری که ناچاره شده با حذف ارز دولتی موافقت کند، این دو بال یک اقتصاد بیمار و رانت زا است، از این رو خیلی پابرجا نمی‌مانند، از طرف دیگر در ایران دو قلم افت قیمت داریم و هزاران قلم رشد قیمت رخ داده یا درآستانه‌ای آن هستیم، زیرا رشد نقدینگی در مهرماه هم فزاینده بود و از مرز ۴ هزار میلیارد تومان گذاشته است.

اما دو قلمی که افت ارزش داشته اند در سال‌های اخیر یکی بورس و دیگری یارانه است؛ اولی سهامداران را به فلاکت کشانده و دومی هم عملا دیگر نمی‌توانند بیشتر افت پیدا کند و ادامه این مسیر دولت را مکلف به پاسخگویی می‌کند، چراکه وقتی بازار صعودی است و قیمت همه کالا‌ها افزایش یافته چطور باید انتظار داشته باشیم خودرویی‌ها گران بسازند و با ضرر بفروشند و از همه بدتر این فرایند به نفع مردم هم نبوده و بسیاری از دلالان از این وضعیت سود می‌برند.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: