bazarnews

کد خبر: ۹۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
یادداشت مدیرمسئول/
مدیرمسئول بازارنیوز در یادداشتی به تحلیل علت افزایش قیمت خودرو در چند وقت اخیر پرداخت.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز طی یادداشتی توییتری در خصوص علل افزایش قیمت خودرو نوشت: افزایش قیمت خودروی تولیدی کارخانه‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار را حذف یا حتی کاهش نمی‌دهد. شواهد بارها این را تأیید داده است. ولی این سیاست قطعاً قیمت حمل و نقل را افزایش خواهد داد. توجه داشته باشیم که برخی کالاها از مبادی تولید تا مصرف تا 4 بار حمل می‌شوند. پس افزایش قیمت حمل و نقل قطعاً به معنای تورم بیشتر خواهد بود. دوم، افزایش قیمت کارخانه خودرو فقط در یک مرحله منافع سهامداران در بورس را تأمین خواهد کرد و این فرصتی خواهد بود تا فروشندگان فعلی، اشتباه خرید خود را به فروشندگان آینده سهام منتقل کنند.

در واقع، تلاش برخی از فعالین بازار بورس برای افزایش قیمت خودرو، تلاش برای رهایی از مخمصه منفی بودن رشد سهام خودروسازها است. توجه داشته باشیم که عمده طرفداران این سیاست مثل سازمان و شرکت بورس، سهامداران، کارگزارن و حتی مشاورین فعال در این حوزه ذینفع هستند و دست کم در یک مقطع از این سیاست سود می‌برند. دولت محترم می‌تواند با نزولی کردن روند نرخ ارز ، هم کاهش قیمت‌ها را مشاهده کند و هم فاصله مزبور را کاهش دهد. در واقع، با کاهش نرخ ارز، ریزش قیمت‌ها آغاز خواهد شد که زمان مناسبی برای اجرای این قبیل سیاست‌ها است. یعنی برای حذف ارز4200 و نیز مابه التفاوت انرژی نیز باید همین مسیر طی شود.

در غیراینصورت تنها التهابات بدون هدف و موقتی به بازار تحمیل می‌شود و دوباره به شرایط قبل باز می‌گردیم. البته چون کاهش سیاست نرخ ارز باعث ریزش بازار سهام می‌شود مورد استقبال و حمایت بورسی ها قرار نمی‌گیرد حتی اگر به نفع مردم باشد. یعنی عمده تلاش‌ها در راستای منافع گروه‌ها است. بجز اندک دلسوزانی که بدون توجه به این موارد از سیاست‌ افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کنند.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: