bazarnews

کد خبر: ۹۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
بازارنیوز پیرامون منابع ارزی آزاد شده این سوال را مطرح می‌کند؛
صبح امروز خبری مبنی بر آزاد سازی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور ورود آن به چرخه تجاری کشور منتشر شد، حال این سوال مطرح می‌شود که این میزان ارز از کدام منابع ارزی ایران آزاد و در حال ورود به کشور است؟

۳.۵ میلیارد دلار از سمت کدام کشور آزاد شده است؟گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ صبح امروز خبر مبنی بر آزاد سازی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور و ورودآن به چرخه تجاری کشور منتشر شد؛ علاوه بر این گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که جریان ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بهبود یافته است.

کشور‌های بدهکار به ایران و میزان بدهی آن‌ها شامل انگلیس معادل۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون پوند، کره جنوبی معادل هشت میلیارد دلار، ژاپن به میزان سه میلیارد دلار، آمریکا سه میلیارد دلار، عراق معادل شش میلیارد دلار و لوگزامبورگ دو میلیارد دلار است.

با درکنار هم قرار دادن این شواهد، اکنون این سوال مطرح می‌شود که این حجم از منابع ارزی از کجا کشور آزاد شده است؛ روایت‌های مختلفی پیرامون این مسئله وجود دارد، عد‌های می‌گویند از کره جنوبی آمده و در طرف مقابل عده‌ای می‌گویند از سمت عراق آزاد شده است.

«حسین تنهایی» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در گفتگویی اظهار کرده است که ۳.۵ میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است.

وی همچنین پیرامون آخرین وضعیت مبادلات دو کشورتشریح کرد: مبادلات دو کشور ایران و کره جنوبی بسیار کم است و بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط به صورت غیر رسمی کار می‌کنند، ولی شرکت‌های بزرگ در کره جنوبی از آنجا که بیشتر با آمریکا کار می‌کنند، با ایران کار نمی‌کنند. حجم مبادلات کشور بسیار اندک و کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار است.

از سوی دیگر «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز، از آزاد سازی ۳.۵ میلیارد دلارمنابع ارزی ایران در عراق اظهار بی اطلاعی کرده و در خصوص آن گفت: مسائل مرتبط با این مسئله را باید از سوی بانک مرکزی باید پیگیری کرد و اتاق مشترک ایران و عراق نسبت به این مسئله بی اطلاع است؛ پیش بینی می‌شود این منابع از سوی کره جنوبی آزاد شده است.

علاوه بر این دو کشور، صحبت‌هایی پیرامون منابع ایران در بانک‌های محلی روسیه مطرح شد؛ «کامبیز میر کریمی» نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با بازار نیوز پیرامون این مسئله واکنش نشان دهد و پیرامون آن اظهار کرد: ایران پول بلوکه شده‌ای در روسیه ندارد و پول‌هایی موجود در تبادلات تجار ایرانی تنها بان‌ک‌های روسیه، ارمنستان و دیگر کشور‌های قفقاز را پوشش می‌دهد؛ در حال حاضر تجار ایران حتی از روبل مورد نیاز برای اعمال تبادلات تجاری هم برخوردار نیستند؛ به نظر می‌رسد این ۳.۵ میلیارد دلار از منابع ارزی باشد که ایران به آن کشور‌ها صادرات نفتی دارد.

دامنه گستردگی این مسئله تنها به کشور‌های عراق، ژاپن، روسیه بسنده نمی‌کند و در این میان حتی پای منابع ارز ایران در ژاپن هم به وسط کشیده می‌شود؛ «بهرام شکوری» رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار کرد: خبری مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در ژاپن در دسترس نیست و بنده نسبت به این مسئله بی اطلاع هستم.

وی تشریح کرد: کل منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن ۳ میلیارد دلار است، اما میزان طلب ایران از کره جنوبی رقمی بالغ بر ۷ تا ۸ میلیارد دلار است؛ این حجم از منابع آزاد شده از سوی ژاپن نبوده و بانک مرکزی موظف است پیرامون این مسئله، روشن‌گری کند.

اکنون حکایت منشاء این ۳.۵ میلیارد، حکایت ضرب المثل «پیدا کنید پرتقال فروش را» شده است؛ حال باید دید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روز‌های آینده پیرامون این مسئله چه اظهار نظر‌هایی خواهد کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: