bazarnews

کد خبر: ۹۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
یک کارشناس اقتصادی گفت:در دو تا سه سال گذشته دولت هزینه‌های خود را صرفا در بخش‌های هزینه‌ای انجام داده است تا بتواند از بحران‌ها عبور کند، اما اکنون این اقدام عواقب خود را در افزایش تعطیلی کسب و کار ها، بیکاری و عدم ثبات قیمت‌ها نشان میدهد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه روز سه‌شنبه گذشته در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی را که دولت تحویل گرفته است شما به‌خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند، اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.

رئیس جمهور در ادامه ۴ سؤال از اقتصاددانان به‌شرح زیر پرسید:

چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟



حجت ذبیح حقیقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوالات اظهار داشت: همه کشور‌ها به دنبال رشد و توسعه اقتصادی هستند، اما در سال‌های اخیر رشد اقتصادی کشورمان صفر یا منفی بوده است.

وی افزود: درباره اینکه چرا شاخص‌های اقتصادی کشور مناسب نبوده است باید اشاره داشت که نتوانسته ایم به درستی زیر ساخت‌های لازم برای فعالیت تولیدی و در نهایت اشتغال را فراهم کنیم به همین دلیل است که رییس جمهور در ابتدای کار خود از واحد‌های تولیدی بازدید کردند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نداشتن ثبات قیمت‌ها یکی دیگر از این مشکلات است، یعنی قیمت‌ها نوسانات زیادی را تجربه میکنند و از طرفی توزیع درآمد و امکانات در کشور عادلانه نبوده است.

وی تصریح کرد: علت رشد فزآینده تورم، رشد نقدینگی است که مهم‌ترین دلیل این افزایش نقدینگی، عدم تناسب میان نرخ رشد و تولید ناخالص داخلی و رشد نقدینگی است، در دولت دوازدهم نقدینگی به شدت افزایش یافت.

حقیقی اظهار داشت: دولت دوازدهم برای جبران کسری بودجه خود سیاست‌های پولی انبساطی در پیش گرفت که منجر به رشد نقدینگی در کشور شد و در نتیجه تورم افزایش یافت.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ اینکه چرا با وجود تزریق ده‌ها میلیارد یارانه پنهان یا غیر مستقیم در اقتصاد کشور، آثار مطلوبی از خود در زندگی مردم بر جای نگذاشته است گفت: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در ۱۰ سال گذشته تقریبا صفر بوده است؛ غیر موثر بودن یارانه‌های پنهان را نمیتوان از بالا بودن مصارف دولت جدا دانست.

وی افزود: هزینه‌های دولتی به طور معمول در دو بخش هزینه‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های جاری انجام می‌شود. هزینه‌هایی که دولت قبل با عنوان هدفمندی یارانه‌ها انجام داد عمدتا بی هدف انجام شده است.

حقیقی تصریح کرد: به طور مثال هزینه‌هایی که دولت در بخش مرغ، گوشت و کالا‌های اساسی انجام میدهد صرفا به عنوان مسکن است؛ البته به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور باید در این بخش هزینه شود که در سایر کشور‌ها نیز انجام می‌شود، اما نباید تمام هزینه کرد در این بخش باشد.

وی افزود: یارانه انرژی نیز به این صورت است و بخش غالب هزینه‌های کشور را در بر می‌گیرد، دولت مجبور است در این بخش هزینه کند، زیرا این تغییر بر سایر بخش‌های اقتصادی نیز اثر می‌گذارد و انجام اصلاحات لازم نیازمند عزمی ملی است.

وی افزود: دولت‌ها به دلیل عواقبی که این اقدامات دارد از آزاد سازی این یارانه‌های پنهان و هزینه کرد آن در بخش‌های سرمایه‌ای خودداری میکنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در دو تا سه سال گذشته دولت بودجه خود را صرفا در بخش‌های هزینه‌ای انجام داده است تا بتواند از بحران‌ها عبور کند، اما اکنون این اقدام عواقب خود را در افزایش تعطیلی کسب و کار ها، بیکاری و عدم ثبات قیمت‌ها نشان میدهد؛ در صورتی که این رویه ادامه پیدا کند ۴ سال آینده عمق مشکلات یاد شده بیشتر میشود.

وی با تاکید بر اینکه چندین سال است پروژه‌های عمرانی بسیار محدودی در کشور کلید میخورد گفت: به نظر میرسد آقای رئیسی اطلاعات مناسبی از شرایط اقتصادی کشور دارد و مشورت‌های خوبی نیز در این زمینه دریافت کرده است و نگاه جدی به خصوصی سازی دارد.

/تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: