bazarnews

کد خبر: ۹۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بازار متشکل معاملات ارز ایران برای شاخص دلار در ادامه روند افزایشی خود در هفته¬های گذشته در این هفته نیز ۲.۶۵ درصد در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته رشد داشت.

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم آّبان ماه ۱۴۰۰

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- یحیی لطفی‌‎نیا؛بازار متشکل معاملات ارز ایران برای شاخص دلار در ادامه روند افزایشی خود در هفته¬های گذشته در این هفته نیز ۲.۶۵ درصد در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته رشد داشت. با وجود رشد فزاینده قیمت در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته، میانگین قیمت در هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه با ارزش ۲۷۱۹۰ تومان نسبت به هفته گذشته (۲۶۶۱۱.۵ تومان)، افزایش ۵۷۸.۵ تومانی را به ثبت رساند.

 

روند قیمت شاخص یورو در این هفته با ۲.۷۷ درصد افزایش، میانگین قیمت روزانه ۳۱۱۴۹ تومان را به ثبت رساند که نسبت به هفته گذشته (۳۰۶۷۲.۵ تومان) افزایش ۴۷۶.۵ تومانی داشته است. در این هفته برخلاف هفته گذشته رشد قیمت شاخص یورو (۲.۷۷ درصد) از شاخص دلار (۲.۶۵ درصد) پیشی گرفت.

 

این در حالی است که میانگین حجم معاملات یورو در این هفته نسبت به هفته گذشته افزایش ۲۲.۴۷ درصدی داشته است در حالی که این نسبت برای شاخص دلار کاهش ۰.۷۶ درصدی را ثبت نموده است. در این هفته میانگین روزانه معاملات شاخص یورو ۱.۹ میلیون یورو و میانگین روزانه معاملات شاخص دلار ۹.۴ میلیون دلار ثبت شده است (به نمودار‌های (۱) و (۲) مراجعه شود)


در کنار تحولات واقعی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویداد‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازار‌های ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. مهم¬ترین این رویداد‌ها عبارت است از ۱) حذف جرم انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور در مصوبه اصلاحی مجلس؛ ۲) تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد کمیته هماهنگی بانک مرکزی و بازار سرمایه؛ ۳) تمدید یک ساله «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران توسط جو بایدن؛ ۴) تقدیم لایحه «تأمین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده¬های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست¬های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب¬پذیر» توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ۵) رأی آوردن طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛ رویداد‌های مذکور هر کدام از کانال¬های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز مؤثر بوده اند.


عواملی که انتظار می¬رود در هفته¬های آتی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، عبارتند از: ۱) ابهام در خصوص نتیجه مذاکرات برجامی، ۲) تعیین وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛ ۳) تعیین وضعیت بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت؛ ۴) نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ در واقع تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم می¬تواند بازار ارز را در هفته¬های آتی تحت تأثیر قرار دهد.

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم آّبان ماه ۱۴۰۰

نمودار (1): عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران  (دلار- ریال)

منبع: بازار متشکل معاملات ارز ایران

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم آّبان ماه ۱۴۰۰

نمودار (2): عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران (یورو- ریال)

منبع: بازار متشکل معاملات ارز ایران

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: