bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
بومی سازی فناوری اطلاعات از مسائل مهم فضای مجازی کشور است که در اسناد و قوانین بالادستی بدان تاکید شده است که در این گزارش به این مساله می‌پردازیم.

«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ علم و فناوری نقش اساسی و بسیار مهم در رسیدن کشور به اهداف اصلی بخصوص اقتدار ملی دارد. می‌توان گفت فقط از طریق علم و فناوری است که کشور می‌تواند از لحاظ اقتصادی و سیاسی پیشرفت کرده و در نتیجه به عزت اقتصادی، سیاسی و بین المللی برسد و این مساله‌ای است که همواره در بیانات رهبر معظم انقلاب مشهود بوده است. ایشان بر این موضوع تاکید ویژه‌ای دارند که علم ابزار قدرت است و نظام سلطه با استفاده از همین مزیت خود، کشور‌ها را تحت نفوذ و استعمار خود قرار داده است. به همین دلیل هم از طرفی انحصار طلبی علمی و از طرف دیگر جلوگیری از پیشرفت علمی کشور‌های تحت سلطه و جهان سوم، از استراتژی‌های مهم و اصلی کشور‌های سلطه گر می‌باشد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

به همین خاطر رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که کشور ما باید در راه رسیدن به پیشرفت در علم و فناوری تلاشی جهادگونه انجام دهند تا کشور به استقلال کامل و اقتدار حقیقی دست یابد. از دیدگاه مقام معظم رهبری، کشور وقتی می‌تواند از مزایای علم برخوردار گردد و از این راه به اقتدار، عزت و پیشرفت برسد که تولید کننده علم شده و علم در آن بومی گردد که یکی از مهمترین این عرصه ها، عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که ضرورت دارد سیاست بومی سازی در این حوزه با جدیت پیگیری شود.

اهمیت بومی سازی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات بدان سبب است که امروزه فضای مجازی در همه دنیا به عنوان عامل پیشران توسعه باثبات اقتصادی شناخته شده است، بطوریکه برنامه ریزی‌های کشور‌های پیشرفته در جهت توسعه این فضا موید این مطلب است. توسعه این حوزه در بخش‌های زیرساختی، ارائه خدمات و تولید محتوا بصورت بومی و تاثیرات آن برتوسعه اقتصادی، اشتغال، بهره وری، فرهنگ و حفظ امنیت بومی کشور‌ها را موجب می‌شود.

الزامات قانونی بومی سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات

با توجه به اهمیت و ضرورت رشد و پیشرفت در فناوری اطلاعات و بومی سازی آن، در اسناد و قوانین بالادستی متعدد به این مساله پرداخته شده است که بعضی از این موارد به شرح زیر است:

۱- برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران

در این قسمت مواد قانونی، اقدامات و طرح‌های مربوط درجهت توانمندسازی، حمایت از تولید داخلی و بومی سازی فن آوری، خدمات و محتوای فضای مجازی در برنامه پنجم و ششم توسعه بعنوان آخرین برنامه کلان اجرایی کشور ارائه می‌شود:

حمایت از توسعه تولیدات و فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری دیجیتال و نرم‌افزار‌های چند رسانه‌ای و نیز حضور فعال و تأثیر‌گذار در فضای مجازی
ساماندهی فضای رسانه‌ای کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای.
ارتقاء کیفی حوزه‌های دانش، مهارت و تربیت اسلامی وبرنامه تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور- ارائه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی
بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی-ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات
توسعه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیک و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیک و کاهش اسناد کاغذی
توسعه و تقویت نظام بانکداری
استفاده از فناوری‌های نوین در امور مالیاتی
کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرآیند‌های نفتی
ایجاد شبکه مستقل و امن ارتباطی و سامانه فرماندهی و سامانه پشتیبانی نیرو‌های مسلح
پشتیبانی و کمک به مقابله با جنگ نرم در حوزه‌های مختلف با اولویت حضور فزآینده در فضای مجازی و رایانه‌ای (سایبری) با رویکرد بومی
کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت ها، ارتقاء پایداری ملی، حفاظت از مردم و منابع ملی کشور و تضمین تداوم خدمات به آنان
تقویت بنیه دفاعی کشور و ارتقاء توان بازدارندگی و حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت کشور و هوشمندسازی سیستم‌های دفاعی
ارتقاء امنیت فضای تبادل اطلاعات
۲- سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی

سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ در چهار بخش ارزش ها، چشم انداز، اهداف و راهبرد‌ها تنظیم شده است که تاکنون بخش‌های اول و دوم آن توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است. در بند ۸ بخش ارزش‌های این سند، بر خودکفایی، خوداتکایی و نوآوری در تامین نیاز‌های پایه شهروندان در فضای مجازی تاکید شده است. همچنین در بخش چشم انداز با تاکید بر ظرفیت درون زای کشور به منظور بومی سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات چنین آمده است: «فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰، فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، ایمن، مفید، پیشران پیشرفت سایر حوزه ها، متکی بر ظرفیت درون زای کشور، برخوردار از منابع انسانی متخصص، ماهر، موثر و کارآمد، برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پیشرفته داخلی است.»

۳- اهداف و سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی

مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی متمرکز جهت سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور و نیز بهره گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن درجهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقضار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن ایجاد شده و بر این اساس وظایف و اختیاراتی را نیز بر عهده دارد.

طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی، بررسی اهداف، سیاست‌ها و ضرورت‌های ایجاد این نهاد حاکمیتی نشان می‌دهد حدود ۵۴ درصد از سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی در جهت توانمندسازی، حمایت از تولیدداخلی، بومی سازی با هدف ترویج فرهنگ ملی و اسلامی، حفظ امنیت و سلامت این فضا و نیز رویکرد جهانی سازی در تولیدات فضای مجازی در بخش‌های محتوا، فنی، نرم افزاری و سخت افزاری می‌باشد.

/تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: