bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
بازارنیوز مطرح می‌کند؛
این روز‌ها درحالی شاهد یک کلاغ و چهل کلاغ شدن خبر آزاد سازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران هستیم که هنوز صحبتی پیرامون کشور مبداء آزاد کننده آن به میان نیامده و به نظر می‌رسد این مسئله تنها وسیله‌ای است که بتوان از طریق آن بازار ارز را با روش «خبر درمانی» به ثبات رساند.

«خبر درمانی» روشی برای ثبات بازار ارز/ آیا اصلا ۳.۵ میلیارد دلاری در کار هست؟

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش، «علی نادری» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در حساب کاربری خود در شبکه مجازی توییتر آورده بود که «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است».



در صورت صحت این خبر، یقینا ما می‌توانیم شاهد آثار مثبتی در اقتصاد و بازار ارز کشور باشیم، اما نکته حائز اهمیت این است که پس از گذشت ۳ روز از نشر این موضوع، هنوز جزئیاتی در ارتباط با کشور مبدا آزاد کننده این منابع ارزی و زمان تقریبی ورود آن به چرخه تجاری کشور به میان نیامده است.



درحال حاضر عمده منابع ارزی بلوکه شده ایران در سه کشور عراق، کره جنوبی و ژاپن قرار دارد، اما در عین حال، «حسین تنهایی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران عراق و «بهرام شکوری» رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن هر یک در گفتگو‌هایی جداگانه با بازارنیوز نسبت به جزئیات این مسئله اظهار بی اطلاعی کرده بودند.



در همان برهه زمانی «سید کاظم موسوی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با بازارنیوز، نسبت به این مسئله ابراز بی اطلاعی کرده بود ؛ اخیرا و پس از گذشت ۳ روز از نشر این خبر، «غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز در اظهارات خود نسبت به منبع منابع ارزی آزاد شده ایران، خبر از بی اطلاعی خود و کمیسیون اقتصادی مجلس داده است.



وی در ادامه گفتگو خود با بازارنیوز، با بیان این که درحال حاضر این موضوع  تنها در رسانه‌های کشور مطرح شده است، خاطر نشان ساخت: یقینا با روشن‌تر شدن زوایای این خبر، «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی برای پاسخگویی و ایجاد شفافیت بیشتر پیرامون این مسئله به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت خواهد شد.



حال باید دید که در نهایت وضعیت این ۳.۵ میلیارد دلار به چه نتیجه‌ای ختم خواهد شد؛ بر اساس شنیده‌های خبرنگار بازارنیوز، به نظر می‌رسد که اصلا ۳.۵ میلیارد دلاری منابع ارزی آزاد شده‌ای درکار نبوده و بر همین اساس می‌توان به این نتیجه رسید که خبر منتشر شده از سوی رسانه‌ها تنها برای ثبات بازار ارز از طریق روش «خبر درمانی» منتشر گردیده است.

 

حال باید دید که مقامات ذی‌ربط برای شفافیت بیشتر و اقناع افکار عمومی مردم، در روز‌های آینده چه تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد؛ یقینا با ایجاد شفافیت بیشتر، بازار ارز کشور نیز در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

 



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: