bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
کارشناسان می‌گویند با توجه به وضعیت دیروز بازار، در پیش بینی بورس امروز انتظار داریم که بورس در فاز منفی کار خود را آغاز کند.

همانطور که انتظار می‌رفت بازار سهام دیروز کار خود را در مدار منفی آغاز کرد و در نهایت با افت ۱.۸ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد. کاهش تقاضا و عرضه‌های آبشاری سبب شد که شاخص کل تا سطح ۱.۴۱۶ میلیون واحد کاهش یابد.

بی‌اعتمادی در بازار سهام روند صعودی پرشیبی به خود گرفته است. عدم قطعیت و بی‌ثبات موجود در بازار، همراه با دخالت‌های بی‌مورد و تصمیمات اشتباه به این بی‌اعتمادی دامن می‌زند. اتفاقات اخیر و اخبار مربوط به قیمت‌گذاری خودرو احتمال وقوع جریانات مشابه را بالا برده است و این موضوع ضربه دیگری برای اعتبار بازار سهام محسوب می‌شود.

ارزش معاملات دیروز نسبت به روز گذشته کاهش داشت و به ۴.۳ همت رسید و همچنین حقیقی‌ها نیز مجددا به شکل پررنگی در جایگاه فروشنده ظاهر شدند و سرانجام خروج پول ۵۳۳ میلیارد تومانی رقم خورد. ارزش معاملات پایین و روند مستمر خروج پول نه تنها نشانه روز‌های رکودیست بلکه تاییدی دیگر بر اعتماد از دست رفته در بازار است.

از طرف دیگر بورس طلا و سکه نیز دیروز بسته شد. این اتفاق سبب ایجاد ذهنیت برتری خرید سکه و طلا در بازار آزاد، نسبت به خرید آن‌ها در بورس شده است و در ادامه به فرار سرمایه‌ها از بورس کمک خواهد کرد.

با توجه به وضعیت دیروز بازار، در پیش بینی بورس امروز انتظار داریم که بورس در فاز منفی کار خود را آغاز کند.

کاهش شاخص بورس تا کجا ادامه خواهد داشت؟
برای پاسخ به این سوال باید به دو مورد اشاره کرد. در صورتی که خبری مبنی بر تجدید قیمت‌گذاری خودرو به طور قطعی منتشر شود، احتمال بهبود شرایط بازار با لیدری گروه خودرویی وجود دارد. اما اگر این اتفاقا نیافتد باید تا اوایل آذر ماه منتظر مذاکرات برجامی و نتایج آن بود. تا آن زمان بازار یا در فاز رنج است و یا نزولی. از آنجایی که بسیاری از عوامل مانند افزایش نرخ اوراق اخزا به ۲۴ درصد، افت قیمت دلار، افزایش بی‌اعتمادی و ... بر ضد بورس است، احتمال قرار گیری بازار در مدار منفی بیشتر است.

تحلیل شاخص کل بازار
از لحاظ تکنیکالی شاخص کل در روز آینده حمایت استاتیک و داینامیک خط روند نزولی را در سطح ۱.۳۸۰ الی ۱.۴۰۰ میلیون واحد در پیش رو دارد. در صورت از دست رفتن این محدوده، احتمال کاهش شاخص کل تا ۱.۳۴۰ میلیون واحد وجود دارد. با توجه به اندیکاتور‌ها احتمال کاهش شاخص کل بسیار زیاد است. اندیکاتور RSI بعد از برخورد به منطقه مقاومتی حدودا ۵۷ برگشت خورد و رو به کاهش است. اندیکاتور MACD نیز به نظر می‌رسد که در شرف کراس نزولی می‌باشد. مجموع عوامل در کنار کاهش قیمت دلار سناریو منفی بودن بازار در روز آینده و افت شاخص کل را محتمل‌تر می‌کند.

/ بورسان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: