bazarnews

کد خبر: ۹۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
رییس اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: میزان مبادلات ایران با ترکیه حدود ۵ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته کمی افزایش داشته، اما نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ یعنی بازه زمانی بعد از انعقاد برجام حدود ۲ میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد.

یونس ژائله در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و ترکیه اظهار کرد: میزان مبادلات ایران با ترکیه حدود ۵ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته کمی افزایش داشته، اما نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ یعنی بازه زمانی بعد از انعقاد برجام حدود ۲ میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد. در سال ۹۵ میزان مبادلات تجاری دو کشور حدود ۷ میلیارد دلار بود و حتی رییس جمهور‌های دو کشور هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری انجام داده بودند.

وی افزود: دو طرف باید نسبت به برخی از سیاست‌های اقتصادی تجدید نظر کنند. ترکیه از ایران نفت، گاز، پتروشیمی و ... از ایران خریداری می‌کند. به علت برخی از سیاست‌ها در مورد حمایت از تولید داخل، جلوی واردات با تعرفه ترجیحی گرفته می‌شود. باید در این امور تجدید نظر جدی صورت بگیرد.

ژائله در ادامه گفت: ایران و ترکیه سال‌های سال است که همسایه هستند، ۴۰۰ سال است که بین این دو کشور هیچ جنگ و مشکل بزرگی ایجاد نشده است. مسائل قفقاز مشکلاتی ایجاد کرد، اما الان چالشی در این زمینه وجود ندارد. برای مثال مسیر رفت و آمد‌ها باز شده و تجارت به صورت فعال در جریان است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ایجاد سد توسط ترکیه که ایران و عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد بیان کرد: ترکیه سد ایلیسو را روی رود دجله و در خاک ترکیه است. رود دجله ایران و عراق را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی در مجموع مجبور هستند که حق آبه عراق و ایران را بدهند؛ بنابراین احتمالا ایران خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه متذکر شد: ایران و ترکیه منافع مشترک زیادی دارند. ایران می‌تواند گاز خود را به ترکیه فروخته و همچنین آن را از طریق خاک ترکیه به اروپا بفروشد، ترکیه هم می‌تواند حق ترانزیت گرفته و سود ببرد. در مقابل ترکیه هم می‌تواند محصولات خود را از طریق ایران به افغانستان، پاکستان و حتی چین ببرد. باید در رفتار تجاری دو کشور نوعی تجدید نظر صورت بگیرد تا باعث رشد و توسعه روابط شود. دو کشور اشتراکات فرهنگی و قومی زیادی دارند و باید از این ظرفیت استفاده کنند.

 

/ایلنا 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: